Projekt socjalny „Bezstresowy powrót do nauki stacjonarnej - Rodzina w czasie pandemii”
- Szczegóły
- Utworzono: 15 lipiec 2021
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach w miesiącu czerwcu 2021 roku wraz z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizuje projekt socjalny pod nazwą „ Bezstresowy powrót do nauki stacjonarnej – Rodzina w czasie pandemii ”
Celem głównym projektu jest ułatwienie bardzo stresującego jak się okazuje, powrotu do narmalnej rzeczywistości, z nauką stacjonarną w szkołach
i codziennym, bezpośrednim kontaktem z rówieśnikami i nauczycielami, ryzykiem cyberprzemocy i ryzykiem uzależnień zarówno wśród dzieci jak
i rodziców.
W ramach projektu socjalnego ustalono problem główny jakim jest stres związany z codziennym rytmem chodzenia do szkoły i emocje jakie mogą temu towarzyszyć.
W ramach powyższego projektu odbyły się warsztaty:
Szkoła Podstawowa w Wilczycach :
- warsztaty dla uczniów – 3 x 45 minut, klasy 6,7, 8
początek godz, 8.00 – 10.35
- warsztaty dla rodziców 1 x 45 minut (około 50 osób)
początek 17.45- 18.30
Szkoła Podstawowa w Darominie :
- warsztaty dla uczniów 2 x 45 minut 2x 45 min, klasa 5 i 6 oraz klasa 7 i 8
( łącznie)
poczatek 10: 55 – 12.35
- spotkanie z rodzicami w sali gimnastycznej 1x 45 minut ( około 50 osób)
poczatek: 16.45 – 17.30
Partnerzy projektu:
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wilczycach
Szkoła Podstawowa w Wilczycach
Szkoła Podstawowa w Darominie
Tematy warsztatów dla uczniów:
- Jak wrócić do codziennego rytmu chodzenia do szkoły
- Nowa sytuacja- nowe wyzwania
- Radzenie sobie ze zmianą
- Emocje, jak sobie z nimi poradzić
- Diagnoza potrzeb
- Nie rezygnuj z pasji, szukaj nowych rozwiązań
- Pandemia jako czas odkrywców
Cele:
- Sprawdzenie nastroju u uczniów
- Doświadczenie przez uczestników problemów z jakimi mogą się spotykać
- Rozwijanie umiejętności formułowania problemów i szukanie rozwiązań
- Pokazanie uczestnikom plusów wynikających z powrotu do szkoły
- Uświadomienie uczstnikom pozytywnych stron wynikających z edukacji zdalnej
- Zachęcanie do szukania pomocy w sytuacjach trudnych
- Reintegracja klasy
- Uświadomienie uczestnikom jak ważny jest rozwój
Efekty:
- Większa świadomość uczniów na temat emocji i sposobów radzenia sobie z nimi
- Wzrost wśród uczniów poczucia bezpieczeństwa
- Wykształcenie wśróduczestników umiętności mówienia o swoich potrzebach
- Większa integrcja klasy
- Świadomy udział uczestników w róznych formach rozwoju osobistego
- Uczestnicy wiedzą gdzie mają szukać pomocy
Tematy warsztatów dla rodziców:
- Jakie problemy moga wystąpić podczas powrotu dziecka do szkoły
- Jak wrócić do rytmu codziennego chodzenia do szkoły
- Emocje dziecka, jak sobie z nimi poradzić
- Niepokojące sygnały, nie lekceważ obaw dziecka
- Znaczenie relacji dziecka z rówieśnikami
- Jak pomóc dziecku po ciężkim dniu w szkole
Cele:
- Podniesienie kompetencji rodziców w zakresie rozpoznawania u dzieci niepokojących objawów i sposobów radzenia sobie z nimi
- Uświadomienie uczestnikom pozytywnych i negatywnych skutków zdalnej edukacji
- Uzyskanie wiedzy dotyczącej motywowania dzieci
- Zdobycie przez uczestników wiedzy dotyczącej niepokojących zachowań i sposobów reagowania
- Zachęcenie do szukania pomocy w sytuacjach trudnych
- Pokazanie uczestnikom sposobów na zachęcenie dziecka do mówienia o problemach
- Zapoznanie uczestników ze sposobami na wsparcie dziecka w trudnych chwilach
Efekty
- Uczestnicy wiedzą na jakie zachowania swoich dzieci zwrócić uwagę
- Uświadomienie uczestnikom problemów z jakimi borykają się ich dzieci
- Świadomy udział uczestników w powrocie ich dzieci do szkół
- Wykształcenie wśród uczestników umiejętności słuchania dzieci i rozmawiania z nimi
- Uczestnicy znają sposoby reagowania na sytuacje trudne
- Uczestnicy wiedzą gdzie i w jakich sytuacjach szukać pomocy
Uczestnicy potrafią byż wsparciem dla swoich dzieci.
Projekt socjalny wpisuje sie w cele Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wilczyce na lata 2016- 2023 jak również w Program Wspierania Rodziny na lata 2020- 2022.
Opracowanie i realizacja projektu
Teresa Dybiec specjalista pracy socjalnej.