Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach - archiwalny.
- Szczegóły
- Utworzono: 21 maj 2012
Zarządzenie Nr 8/2012
Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach
Z dnia 30 listopada 2012 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wilczycach
Na podstawie § 7 ust. 3 Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XIV/82/2012 Rady Gminy Wilczyce z dnia 14 czerwca 2012 roku w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wilczycach (Dz.Urzęd.Woj.Świętokrzyskiego poz. 2025 ), zarządzam co następuje:
§ 1
Ustalam Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Traci moc Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach ustalony Zarządzeniem Nr 3/2004 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 17 wrzesień 2004r zmienionego Zarządzeniem Nr 1/2007 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 8 maja 2007r. i Zarządzeniem Nr 2/2012 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 6 luty 2012r.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013 roku.
Załącznik do Zarządzenie Nr 8/2012 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 30.11.2012
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach.
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1
-
Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach , zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną Ośrodka, strukturę organizacyjną, zakres czynności na poszczególnych stanowiska pracy , zakres zadań , kompetencji i obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej.
-
Status prawny pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach określa ustawa o pracownikach samorządowych.
-
Wszyscy pracownicy zatrudnieni w Ośrodku Pomocy Społecznej zobowiązani są do zapoznania się z Regulaminem i przestrzegania jego postanowień.
-
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
1)Ośrodku-należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach,
2)Kierowniku-Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach,
3)pracownikach-pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach,
4)pracy socjalnej-
§ 2
-
Zakres działania Ośrodka, zadania, siedzibę określa Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach.
-
Dla potrzeb realizacji zadań pomocy społecznej , teren gminy składający się z 16 sołectw dzieli się na dwa rejony opiekuńcze:
-
Rejon opiekuńczy nr 1, w skład którego wchodzą następujące sołectwa: Łukawa, Radoszki, Ocinek, Gałkowice Ocin, Wysiadłów, Zagrody, Dacharzów, Przezwody – obsługiwany prze specjalistę pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Panią Anna Kilijańska
-
Rejon opiekuńczy nr 2 , w skład którego wchodzą następujące sołectwa: Daromin, Wilczyce, Bugaj, Dobrocice, Bożęcin, Pęczyny, Tułkowice- obsługiwany przez specjalistę pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Panią Mirosławę Gołąb
-
W Rejonach opiekuńczych realizowane są świadczenia w zakresie pomocy społecznej, w zakresie pozostałych spraw realizowanych przez Ośrodek podział na rejony nie obowiązuje.
-
Wymagania kwalifikacyjne pracowników oraz warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustala Regulamin wynagradzania .
-
Postępowanie z dokumentacją określają odrębne przepisy.
-
Ośrodek używa pieczątki firmowej o treści : Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach; 27-612 Wilczyce 174;woj. Świętokrzyskie;Tel./fax 158377226 NIP 8641110749 ; Regon 830269685.
-
Ośrodek używa nazwy skróconej : OPS Wilczyce.
-
Praca socjalna prowadzona przez osoby posiadające uprawnienia pracowników socjalnych prowadzona jest w Ośrodku oraz poza siedzibą Ośrodka.
-
Pracownik socjalny w terenie okazuje się legitymacją pracownika socjalnego.
Rozdział II
Struktura organizacyjna.
§ 3
1. W skład Ośrodka Pomocy Społecznej, zwanego dalej „Ośrodkiem”, wchodzą niżej wymienione samodzielne stanowiska pracy:
-
Kierownik – 1 etat, symbol organizacyjny Or.,
-
Główny księgowy- 1 etat, symbol organizacyjny Fn.,
-
Specjalista pracy socjalnej(pracownik socjalny) –2 etaty, symbol organizacyjny :Rejon Opiekuńczy Nr 1 –PS.I. , Rejon Opiekuńczy Nr 2 PS.II., Zespół Interdyscyplinarny ZI.,
-
Starszy pracownik socjalny-1 etat, symbol organizacyjny : pomoc społeczna PS.III., wsparcie rodzin i piecza zastępcza WR.,
-
Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych-1 etat, symbol organizacyjny ŚR.,
-
Stanowisko do spraw świadczeń fundusz alimentacyjnego-symbol - FA, działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych- symbol DA, spraw kancelaryjnych, ochrony danych osobowych –symbol K–1 etat,
-
Opiekun w ops (do realizacji usług opiekuńczych w podstawowym zakresie) symbol organizacyjny PU.– ½ etatu.
§ 4
Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka przedstawia Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zasady organizacji pracy.
§ 5
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa , zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
§ 6
Kierownik ustala zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy, indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
§ 7
Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
§ 8
Na okres nieobecności w pracy pracowników, ich zastępców wyznacza Kierownik w karcie zadań.
§ 9
W razie nieobecności Kierownika zastępuje go specjalista pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego nr 2, a w przypadku jego nieobecności –Główny księgowy.
Rozdział IV
Zasady załatwiania spraw i podpisywania pism.
§ 10
-
Pracownicy są odpowiedzialni za merytoryczne załatwienie sprawy, zgodność z interesem Ośrodka i interesem społecznym oraz obowiązującymi przepisami.
-
Pracownicy odpowiadają za właściwą , prawidłową i terminową realizację zadań określonych w zakresie obowiązków.
-
Przy załatwianiu indywidualnych spraw klientów Ośrodka, pracownicy zobowiązani są do :
-
udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnieniu treści obowiązujących przepisów,
-
informowania o stanie załatwienia sprawy,
-
powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy,
-
przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i zachowaniu tajemnicy służbowej.
§ 11
-
Pisma wychodzące na zewnątrz są podpisywane przez Kierownika Ośrodka, a egzemplarz pozostający w Ośrodku także przez pracownika merytorycznego, opracowującego daną sprawę.
-
Kierownik Ośrodka może upoważniać pracowników do podpisywania pism, zaświadczeń w ramach prowadzonych spraw.
-
Decyzje administracyjne są wydawane na podstawie upoważnień określonych w przepisach szczegółowych.
-
Umowy, w wyniku których powstają zobowiązania pieniężne wymagają podpisu dwóch osób : Kierownika i Głównego księgowego.
-
Do podpisu wyłącznie przez Kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
-
zarządzenia wewnętrzne,
-
decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,
-
opinie,
-
sprawozdania finansowe,
-
inne sprawozdania , na których wymagany jest podpis Kierownika,
-
dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,
-
korespondencja wychodząca , z wyjątkiem korespondencji do podpisywania której Kierownik Ośrodka upoważnił innych pracowników,
-
odpowiedzi na skargi i wnioski,
-
odpowiedzi na wnioski pokontrolne.
W czasie nieobecności Kierownika lub innych uzasadnionych przypadkach, dokumenty wymienione w punktach 3- 9 podpisuje osoba zastępująca Kierownika.
-
Pracownicy podpisują dokumenty sporządzone przez siebie ,notatki służbowe, protokoły, poświadczają za zgodność kserokopie dokumentów własnych Ośrodka lub do użytku wewnętrznego, a także wystąpienia w sprawie uzyskania informacji do wywiadu rodzinnego środowiskowego.
-
W zakresie gospodarki finansowej do podpisywania dokumentów poza Kierownikiem upoważniony jest Główny księgowy OPS i specjalista pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego nr 2.
Rozdział V
Zakres obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności pracowników.
§ 12
Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i zobowiązani są do jego ścisłego przestrzegania.
§ 13
Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników należy:
-
wykonywanie obowiązków służbowych zgodnie z obowiązującymi merytorycznym przepisami, z poszanowaniem ochrony danych osobowych i tajemnicy służbowej, regulującymi postępowanie administracyjne i innymi dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy,
-
przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy,
-
rzetelności i terminowości realizacji powierzonych zadań,
-
zabezpieczanie akt, dokumentów służbowych i pieczątek,
-
przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, dbanie o sprzęt i wyposażenie Ośrodka,
-
ochrona mienia Ośrodka,
-
doskonalenie własnych umiejętności , stałe uzupełnianie wiedzy w celu należytego wykonywania obowiązków i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
-
informowania przełożonego o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach wynikających z wykonywanych zadań,
-
wykazywanie właściwego stosunku do klientów Ośrodka, przełożonych i współpracowników,
-
godne zachowanie się w pracy i poza nią,
-
noszenie w pracy identyfikatorów zawierających imię nazwisko i stanowisko służbowe.
§ 14
Do podstawowych uprawnień wszystkich pracowników należy:
-
kontaktowanie się z innymi pracownikami w sprawach objętych zakresem zadań,
-
odwoływanie się od decyzji i poleceń przełożonego jeżeli są sprzeczne z aktualnymi przepisami lub interesem Ośrodka,
-
informowanie przełożonego o trudnościach uniemożliwiających wykonanie zadań lub poleceń służbowych,
-
używania wyposażenia i sprzętu będącego w użytkowaniu Ośrodka.
§ 15
Pracownicy są odpowiedzialni w szczególności za:
-
inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań,
-
opracowanie prognoz, analiz, informacji oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
-
współudział w opracowaniu projektu budżetu w części dotyczącej działania swojego stanowiska pracy,
-
terminowe wykonywanie zadań i ścisłe przestrzeganie przepisów wynikających z ustaw i przepisów wykonawczych,
-
kompletowanie i aktualizowanie aktów prawnych dotyczących wykonywanych czynności,
-
dbanie o mienie Ośrodka,
-
w zakresie prowadzonych spraw, obliczeń , stawianych wniosków, przygotowywanych decyzji,
-
prowadzenia i przechowywania dokumentacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jednolitym rzeczowym wykazem akt.
Rozdział VI
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika i Głównego księgowego Ośrodka.
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka.
§ 16
Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka należy w szczególności:
-
zarządzanie, nadzorowanie i kierowanie pracą Ośrodka i podległych pracowników,
-
nadzorowanie realizacji zadań określonych w Statucie Ośrodka,
-
wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka i dokonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy ,
-
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji i poleceń służbowych w sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania Ośrodka,
-
zarządzanie mieniem Ośrodka,
-
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
-
planowanie pracy podległych pracowników poprzez przydzielanie zadań i koordynowanie realizacji zadań przez pracowników,
-
prowadzenie kontroli wewnętrznej,
-
dokonywanie okresowej oceny pracowników,
-
organizowanie szkoleń i narad z pracownikami,
-
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach obywateli zgodnie z delegacjami ustawowymi oraz nadanymi upoważnieniami,
-
zatwierdzanie pod względem merytorycznym dokumentów finansowo-księgowych: faktur, rachunków, czeków,wniosków o zaliczkę, rozliczenie zaliczki, delegacji, list płac, innych,
-
zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo-księgowych
-
nadzorowanie realizacji budżetu,
-
nadzór nad dyscypliną pracy,
-
przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę Gminy w zakresie dotyczącym funkcjonowania i realizacji zadań Ośrodka,
-
składanie corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka do Rady Gminy,
-
prowadzenie akt osobowych pracowników,
-
prowadzenie dokumentacji związanej z obecnością w pracy i urlopami pracowników.
Zakres obowiązków i odpowiedzialności Głównego księgowego Ośrodka.
§ 17
Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Głównego księgowego Ośrodka należy w szczególności:
-
prowadzenie rachunkowości Ośrodka oraz całości spraw związanych ze zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami,
-
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
-
dokonywanie wstępnej kontroli;
-
zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
-
kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
prowadzenie dokumentacji dla potrzeb rozliczania się z Urzędem Skarbowym, ZUS-em, PFRON, FP, w tym elektroniczne przesyłanie danych oraz wysyłanie przelewów,
-
sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu , rachunków zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu jednostki oraz planu budżetowego, a także dokonywania niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów,
-
terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie, uzgadnianie zapotrzebowania i rozliczenia dotacji, współpraca ze Skarbnikiem Gminy i Wydziałem Polityki Społecznej ŚUW ,
-
przygotowywanie projektu budżetu i sporządzanie wniosków w sprawie zmian w planie finansowym Ośrodka,
-
terminowe sporządzanie i elektroniczne przesyłanie sprawozdań do GUS,
-
opracowywanie projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych w tym: zakładowego planu kont, inwentaryzacji, obiegu dokumentów księgowych, druków ścisłego zarachowania, kontroli zarządczej i innych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia Kierownikowi,
-
prowadzenie kontroli w zakresie spraw finansowo-księgowych,
-
prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych,
-
terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka,
-
naliczanie wypłaty pracownikom Ośrodka i innym osobom wykonującym prace na rzecz Ośrodka,
-
rozliczanie usług opiekuńczych,
-
prowadzenie ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego dotyczącego pracowników, osób wykonujących pracę na rzecz Ośrodka, świadczeniobiorców w systemie informatycznym Płatnik,
-
wypłata świadczeń pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i innych realizowanych przez Ośrodek,
-
prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, książki druków ścisłego zarachowania, rejestru umów zleceń i o dzieło,
-
nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych w Ośrodku oraz dokonywanie bieżącej kontroli finansowej Ośrodka,
-
prowadzenie kontroli wewnętrznej w sprawach finansowo-księgowych Ośrodka,
-
wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniu i okresach składkowych dla pracowników,
-
współpraca z bankiem w zakresie obsługi Ośrodka,
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika.
Rozdział VII
Zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy:
Zakres czynności specjalisty pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Rejonu Opiekuńczego Nr 1
§ 18
Do zadań specjalisty pracy socjalnej należy w szczególności:
-
praca socjalna, w tym z osobami , rodzinami z problemem niepełnosprawności,
-
dokonywanie analizy i oceny zjawisk które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
-
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
-
pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązania problemów przez właściwe instytucje państwowe , samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
-
udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
-
pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób , rodzin, grup i środowisk społecznych,
-
współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
-
inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
-
współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, przygotowywanie i prowadzenie projektów socjalnych,
-
terminowe prowadzenie sprawozdawczości z zakresu udzielonych świadczeń z pomocy społecznej w uzgodnieniu z pracownikiem wprowadzającym dane do systemu informatycznego oraz informacji ilościowych i jakościowych dotyczących pomocy społecznej na terenie działania Ośrodka,
-
prowadzenie obsługi funduszu świadczeń socjalnych pracowników w uzgodnieniu z główną księgową Ośrodka,
-
prowadzenie kontroli usług opiekuńczych w swoim rejonie opiekuńczym,
-
zastępowanie podczas nieobecności pracownika ds. świadczeń pomocy społecznej , wsparcia rodzin i pieczy zastępczej,
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
Zakres czynności specjalisty pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Rejonu Opiekuńczego Nr 2
§ 19
Do zadań specjalisty pracy socjalnej należy w szczególności:
-
praca socjalna, w tym z osobami, rodzinami dotkniętymi przemocą domową
-
dokonywanie analizy i oceny zjawisk które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
-
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
-
pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązania problemów przez właściwe instytucje państwowe , samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspiranie w uzyskiwaniu pomocy,
-
udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
-
pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób , rodzin, grup i środowisk społecznych,
-
współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
-
inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
-
współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, przygotowywanie i prowadzenie projektów socjalnych,
-
prowadzenie programu rządowego w zakresie dożywiania w tym terminowe sporządzanie i przekazywanie sprawozdań z tego zakresu,
-
prowadzenie postępowania z zakresu przemocy domowej, sporządzanie informacji i sprawozdań z tego zakresu,
-
prowadzenie kontroli usług opiekuńczych w swoim rejonie opiekuńczym,
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
§ 20
Specjaliści pracy socjalnej realizują zadania poprzez:
-
przeprowadzanie, w miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej, wywiadów środowiskowych, rozpoznawanie i ustalanie potrzeb klientów oraz proponowanie i organizowanie optymalnej pomocy społecznej z uwzględnieniem możliwości Ośrodka,
-
zawieranie kontraktów socjalnych z klientami Ośrodka, bieżące monitorowanie realizacji kontraktów oraz egzekwowanie zawartych ustaleń,
-
przyjmowanie w formie papierowej zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego osób uprawnionych i przekazywanie do Głównej księgowej OPS
-
przekazywanie danych z wywiadów środowiskowych oraz innych informacji do programu komputerowego obsługującego świadczenia pomocy społecznej oraz aplikacji statystycznej,
-
opracowywanie wniosków dotyczących problemów socjalnych gminy,
-
opracowanie planu potrzeb w zakresie świadczeń pomocy społecznej,
-
kompletowanie wniosków klientów o umieszczenie w domu pomocy społecznej względnie innej placówce ,ustalanie odpłatności,
-
kompletowanie i przesyłanie wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności dla klientów Ośrodka,
-
przygotowywanie wniosków w sprawie umieszczenia w szpitalu, domu pomocy społecznej bez zgody osoby,
-
współpracę z placówkami służby zdrowia, placówkami oświaty, pedagogiem szkolnym, innymi jednostkami pomocy społecznej, Komisją d.s. Przeciwdziałania Alkoholizmowi, kuratorami sądowymi i społecznymi, policją, organizacjami pozarządowymi i innymi placówkami i jednostkami państwowymi i samorządowymi w zakresie niezbędnym do realizacji zadań,
-
przygotowywanie umów zgodnie z art. 103 u.o p.s.
-
prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi,
-
prowadzenie kartoteki akt klientów oraz ewidencji kartoteki,
-
przygotowywanie dokumentacji ze swojego stanowiska pracy do archiwizowania,
Zakres czynności starszego pracownika socjalnego d.s. realizacji świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodzin i pieczy zastępczej.
§ 21
Do zadań pracownika d.s. realizacji świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodzin i pieczy zastępczej należy w szczególności:
-
udzielanie informacji dotyczących świadczeń pomocy społecznej , wsparcia rodzin i pieczy zastępczej,
-
wprowadzanie danych do systemu informatycznego obsługującego świadczenie pomocy społecznej,
-
przygotowywanie decyzji , postanowień, wniosków o refundacje świadczeń i ich rejestrowanie według form pomocy,
-
przygotowywanie wykazów i list do wypłaty świadczeń z zakresu pomocy społecznej i ich rejestrowanie, w tym należnych składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i ubezpieczenie zdrowotne,
-
generowanie wymaganych informacji, sprawozdań ich terminowe przekazywanie za pomocą aplikacji statystycznej po uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawozdawczość w formie papierowej i Główną księgową,
-
prowadzenie akt klientów świadczeń stałych, sprawdzanie uprawnień ,
-
wydawanie zaświadczeń klientom pomocy społecznej w sprawie okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu oraz pobranych świadczeń z pomocy społecznej i ich rejestrowanie,
-
prowadzenie programów rządowych służących ochronie socjalnej osób i rodzin w tym z tytułu zdarzeń o charakterze klęski żywiołowej,
-
prowadzenie postępowania zmierzającego do wyegzekwowania kwot świadczeń nienależnie pobranych, lub przyznanych pod warunkiem zwrotu części lub całości,wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych i ich rejestrowanie,
-
prowadzenie pracy socjalnej w środowiskach (rodzinach) z problemami opiekuńczo-wychowawczymi z dziećmi,
-
na podstawie ustawy o wsparciu rodzin przygotowywanie planu pomocy, monitoring planu , współpraca ze specjalistami pracy socjalnej i innymi specjalistami wg potrzeb (pedagog, kurator, pielęgniarka itp.) ,
-
przygotowywanie , opisywanie merytoryczne dokumentów dotyczących partycypowania gminy w kosztach pieczy zastępczej,
-
przygotowanie i monitorowanie gminnego programu wsparcia rodzin w tym z problemami opiekuńczo-wychowawczymi,
-
koordynowanie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych,
-
przygotowanie planu zamówień publicznych i prowadzenie postępowania, procedur zamówień publicznych w Ośrodku,
-
prowadzenie dokumentacji w zakresie dystrybucji artykułów żywnościowych oraz sprawozdawczości – współpraca z Bankiem Zywności,
-
zastępowanie w razie nieobecności specjalisty pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego Nr 1,
-
wykonywanie zastępstwa administratora bezpieczeństwa informacji
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
§ 22
Przy wykonywaniu zadań specjaliści pracy socjalnej i starszy pracownik socjalny jest obowiązany:
-
kierować się zasadami etyki zawodowej,
-
kierować się zasadą dobra osób i rodzin , którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
-
przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę , rodzinę lub grupę,
-
udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
-
zachować w tajemnicy informację uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba ,że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
-
bieżąco aktualizować wiedzę, zaznajamiać się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy.
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń rodzinnych.
§ 23
Do zadań pracownika do spraw świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
-
udzielenie informacji dotyczących świadczeń rodzinnych osobom zainteresowanym,
-
przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych,
-
wprowadzanie do systemu informatycznego danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych,
-
prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie świadczeń rodzinnych,
-
przygotowywanie decyzji , postanowień oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń rodzinnych,
-
sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, w tym należnych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
-
prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń rodzinnych,
-
terminowe informowanie Głównej księgowej OPS o konieczności zgłoszenia lub wyrejestrowania świadczeniobiorców do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego,
-
prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia rodzinne oraz analizowanie wykorzystania środków , a także comiesięczne uzgadnianie realizacji planu z Główną księgową OPS i sporządzanie zapotrzebowań,
-
prowadzenie postępowania w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, przygotowanie decyzji w sprawie zwrotu
-
ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
-
wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych w przypadku niedotrzymania terminu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń i ich ewidencjonowanie,
-
prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizowanych świadczeń,
-
współpraca z urzędem skarbowym, zakładem ubezpieczeń społecznych i innymi jednostkami i podmiotami w zakresie realizowanych świadczeń w tym w zakresie koordynacji systemów ubezpieczenia społecznego,
-
terminowe przygotowywanie i wysyłanie sprawozdań i zbiorów centralnych, w tym w formie elektronicznej,
-
prowadzenie programów rządowych w zakresie świadczeń rodzinnych,
17)bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi wykonywanych czynności,
18)prowadzenie rejestru dłużników alimentacyjnych wraz z kwotami ich zadłużeń z tytułu wypłaconych zaliczek alimentacyjnych,
19)sprawowanie zastępstwa pracownika ds. funduszu alimentacyjnego w razie jego nieobecności,
20)sprawowanie merytorycznej i technicznej pomocy w prowadzeniu klubu seniora
21)wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.
§ 24
D zadań pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych należy w szczególności:
-
udzielania informacji w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego osobom zainteresowanym,
-
przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
-
wprowadzanie do systemu informatycznego danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
-
prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wobec dłużników alimentacyjnych, przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych,
-
przygotowywanie decyzji , postanowień oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postępowania i rozliczania dłużników alimentacyjnych,
-
sporządzanie list wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
-
prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
-
prowadzenie rejestru dłużników alimentacyjnych wraz z kwotami ich zadłużeń oraz należnych odsetek w rozbiciu procentowym dla budżetu państwa oraz organów właściwych wierzyciela i dłużnika,
-
ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń oraz zwrotu przez dłużnika alimentacyjnego należności z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
-
przekazywanie informacji o zadłużeniach i spłatach zadłużeń dłużnika alimentacyjnego do biura informacji gospodarczej w formie elektronicznej, przestrzeganie zapisów umowy dotyczącej przykazywania danych,
-
prowadzenie postępowania egzekucyjnego wobec osób , które pobrały nienależnie świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz wobec dłużników alimentacyjnych (wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych), przy współpracy z Główną księgową Ośrodka,
-
prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizowanych świadczeń, sporządzanie zapotrzebowań i planów na przyszłe okresy,
-
współpraca z innymi ośrodkami pomocy społecznej, sądami, organami egzekucyjnymi, komornikami sądowymi, urzędami i innymi instytucjami w zakresie niezbędnym do realizacji zadań na stanowisku pracy,
-
terminowe przygotowywanie i przekazywanie informacji, sprawozdań w tym również w formie elektronicznej,
-
prowadzenie kancelarii ogólnej w tym : przyjmowanie i ewidencjonowanie oraz przekazywanie pracownikom Ośrodka pism, podań i przesyłek , prowadzenie składnicy akt,
-
prowadzenie obsługi technicznej zespołu interdyscyplinarnego,
-
obsługa poczty elektronicznej, e-platformy, administrowanie stroną internetową Ośrodka i BIP-u,
-
sprawowanie zastępstwa pracownika na stanowisku świadczeń rodzinnych,
-
wykonywanie czynności administratora bezpieczeństwa informacji,
-
ewidencja programów/licencji wykorzystywanych w Ośrodku,
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
Zakres czynności pracownika wykonującego usługi opiekuńcze.
§ 25
Do zadań pracownika wykonującego usługi opiekuńcze należy w szczególności:
-
utrzymanie pokoju podopiecznego w porządku i czystości, a w przypadku domu tych pomieszczeń , z których bezpośrednio korzysta osoba objęta usługami,
-
pościelenie łóżka, zmiana bielizny pościelowej,
-
pomoc w utrzymaniu higieny ciała oraz pomoc w ubraniu,
-
pomoc w załatwieniu potrzeb fizjologicznych,
-
pomoc w przygotowaniu posiłków w tym posiłku ciepłego, w razie potrzeby karmienie,
-
przynoszenie z zewnątrz wody (w miarę potrzeb),
-
przepieranie bielizny osobistej, lekkiej odzieży, ręczników, ścierek,
-
przynoszenie opału z zewnątrz i palenie w piecu(w miarę potrzeb),
-
odwożenie i przywożenie z pralni odzieży i bielizny pościelowej,
-
sprawowanie opieki nad podopiecznym w trakcie jego wizyty u lekarza,
-
przygotowanie leków przepisanych przez lekarza,
-
współpraca z pracownikiem socjalnym, lekarzem , pielęgniarką,
-
załatwianie pilnych spraw bieżących np. wezwanie lekarza, pielęgniarki, dostarczenie leków z apteki, opłacenie rachunków, zrobienie zakupów żywności i innych artykułów wg potrzeb podopiecznego za pieniądze podopiecznego,
-
prowadzenie kontrolki wizyt domowych,
-
prowadzenie zeszytu rozliczeń z podopiecznym,
-
w miarę potrzeb zapewnienie integracji ze środowiskiem lokalnym,
-
wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika
Rozdział VIII
Zasady obsługi interesantów.
§ 26
Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00.
§ 27
-
Specjaliści pracy socjalnej, pracownik socjalny wykonują swoje obowiązki w terenie, według indywidualnych potrzeb, oraz przyjmują interesantów w siedzibie Ośrodka.
-
Pozostali pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy w siedzibie Ośrodka.
-
Nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw indywidualnych sprawuje Kierownik.
Rozdział IX
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 28
-
W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik w poniedziałki w godzinach od 10:00 do 14:00.
-
Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.
-
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy szczegółowe.
Rozdział X
Organizacja działalności kontrolnej.
§ 29
System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
§ 30
Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez służby do tego powołane na podstawie przepisów szczególnych.
§ 31
-
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje:
-
Główna księgowa Ośrodka w sprawach finansowo-księgowych w zakresie określonym przepisami szczególnymi tj. ustawą o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych,
-
Specjaliści pracy socjalnej w zakresie wykonywanych usług opiekuńczych,
-
Administrator Bezpieczeństwa Informacji prowadzi kontrole w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych oraz przygotowuje wnioski pokontrolne dla Administratora Danych,
-
Kierownik Ośrodka w zakresie realizacji zadań przez poszczególnych pracowników, terminowości załatwianych spraw.
-
Kontrola wewnętrzna ma na celu :
-
Zapobieganie niepożądanym lub niezgodnym z prawem działaniom,
-
Nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników pod względem legalności, terminowości, gospodarności, celowości i rzetelności postępowania oraz sprawności organizacyjnej Ośrodka,
-
Badanie czynności i operacji w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia czy przebiegają prawidłowo,
-
Badanie stanu faktycznego dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
-
Z czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół , który powinien zawierać :
-
Nazwę kontrolowanego stanowiska pracy,
-
Imię i nazwisko pracownika
-
Imię i nazwisko osoby kontrolującej,
-
Datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
-
Rodzaj sprawdzonych spraw i dokumentów oraz pisemnych wyjaśnień,
-
Opis ustaleń, z przywołaniem sprawdzonych dokumentów, określających fakty stanowiące podstawę do oceny stanowiska pracy w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ewentualnie podjęte działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości ,
-
Wykaz załączników stanowiących dowodowe uzasadnienie zawartych w protokole ustaleń,
-
Informację o przysługujących osobie kontrolowanej uprawnień do zgłoszenia zastrzeżeń co do treści protokołu w terminie 7 dni,
-
Dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz o dostarczeniu jednego egzemplarza osobie kontrolowanej,
-
Datę podpisania protokołu
-
Protokół podpisują :osoba kontrolująca i osoba kontrolowana.
-
Jeżeli pracownik kontrolowany odmówił podpisania protokołu, protokół podpisuje osoba kontrolująca, zamieszczając w nim wzmiankę o odmowie podpisania i dołącza złożone przez kontrolowanego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
-
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
-
W przypadku ujawnienia w toku kontroli uchybień lub nieprawidłowości Kierownik kieruje zalecenia pokontrolne.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe.
§ 32
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności : kodeks pracy, ustawa o pomocy społecznej, ustawa o pracownikach samorządowych, kodeks postępowania administracyjnego.
§ 33
Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w trybie przewidzianym do jego wprowadzenia.