Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach

27-612 Wilczyce 174, tel. 15 8377226, email: poczta@opswilczyce.pl

Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach - archiwalny.

 

Zarządzenie Nr 8/2012

Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach

Z dnia 30 listopada 2012 r.

 

 

w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wilczycach

 

 

 

Na podstawie § 7 ust. 3 Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XIV/82/2012 Rady Gminy Wilczyce z dnia 14 czerwca 2012 roku w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wilczycach (Dz.Urzęd.Woj.Świętokrzyskiego poz. 2025 ), zarządzam co następuje:

 

 

§ 1

Ustalam Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

 

§ 2

Traci moc Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach ustalony Zarządzeniem Nr 3/2004 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 17 wrzesień 2004r zmienionego Zarządzeniem Nr 1/2007 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 8 maja 2007r. i Zarządzeniem Nr 2/2012 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 6 luty 2012r.

 

 

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013 roku.

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Zarządzenie Nr 8/2012 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach z dnia 30.11.2012

 

Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach.

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne.

§ 1

  1. Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach , zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną Ośrodka, strukturę organizacyjną, zakres czynności na poszczególnych stanowiska pracy , zakres zadań , kompetencji i obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej.

  2. Status prawny pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach określa ustawa o pracownikach samorządowych.

  3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni w Ośrodku Pomocy Społecznej zobowiązani są do zapoznania się z Regulaminem i przestrzegania jego postanowień.

  4. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

1)Ośrodku-należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach,

2)Kierowniku-Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach,

3)pracownikach-pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach,

4)pracy socjalnej-

§ 2

  1. Zakres działania Ośrodka, zadania, siedzibę określa Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach.

  2. Dla potrzeb realizacji zadań pomocy społecznej , teren gminy składający się z 16 sołectw dzieli się na dwa rejony opiekuńcze:

  1. Rejon opiekuńczy nr 1, w skład którego wchodzą następujące sołectwa: Łukawa, Radoszki, Ocinek, Gałkowice Ocin, Wysiadłów, Zagrody, Dacharzów, Przezwody – obsługiwany prze specjalistę pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Panią Anna Kilijańska

  2. Rejon opiekuńczy nr 2 , w skład którego wchodzą następujące sołectwa: Daromin, Wilczyce, Bugaj, Dobrocice, Bożęcin, Pęczyny, Tułkowice- obsługiwany przez specjalistę pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Panią Mirosławę Gołąb

  1. W Rejonach opiekuńczych realizowane są świadczenia w zakresie pomocy społecznej, w zakresie pozostałych spraw realizowanych przez Ośrodek podział na rejony nie obowiązuje.

  2. Wymagania kwalifikacyjne pracowników oraz warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustala Regulamin wynagradzania .

  3. Postępowanie z dokumentacją określają odrębne przepisy.

  4. Ośrodek używa pieczątki firmowej o treści : Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach; 27-612 Wilczyce 174;woj. Świętokrzyskie;Tel./fax 158377226 NIP 8641110749 ; Regon 830269685.

  5. Ośrodek używa nazwy skróconej : OPS Wilczyce.

  6. Praca socjalna prowadzona przez osoby posiadające uprawnienia pracowników socjalnych prowadzona jest w Ośrodku oraz poza siedzibą Ośrodka.

  7. Pracownik socjalny w terenie okazuje się legitymacją pracownika socjalnego.

 

 

Rozdział II

Struktura organizacyjna.

 

§ 3

1. W skład Ośrodka Pomocy Społecznej, zwanego dalej „Ośrodkiem”, wchodzą niżej wymienione samodzielne stanowiska pracy:

  1. Kierownik – 1 etat, symbol organizacyjny Or.,

  2. Główny księgowy- 1 etat, symbol organizacyjny Fn.,

  3. Specjalista pracy socjalnej(pracownik socjalny) –2 etaty, symbol organizacyjny :Rejon Opiekuńczy Nr 1 –PS.I. , Rejon Opiekuńczy Nr 2 PS.II., Zespół Interdyscyplinarny ZI.,

  4. Starszy pracownik socjalny-1 etat, symbol organizacyjny : pomoc społeczna PS.III., wsparcie rodzin i piecza zastępcza WR.,

  5. Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych-1 etat, symbol organizacyjny ŚR.,

  6. Stanowisko do spraw świadczeń fundusz alimentacyjnego-symbol - FA, działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych- symbol DA, spraw kancelaryjnych, ochrony danych osobowych –symbol K–1 etat,

  7. Opiekun w ops (do realizacji usług opiekuńczych w podstawowym zakresie) symbol organizacyjny PU.– ½ etatu.

 

§ 4

Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka przedstawia Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

 

 

Rozdział III

Zasady organizacji pracy.

 

§ 5

W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa , zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.

 

§ 6

Kierownik ustala zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy, indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników.

 

§ 7

Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.

 

§ 8

Na okres nieobecności w pracy pracowników, ich zastępców wyznacza Kierownik w karcie zadań.

 

§ 9

W razie nieobecności Kierownika zastępuje go specjalista pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego nr 2, a w przypadku jego nieobecności –Główny księgowy.

Rozdział IV

Zasady załatwiania spraw i podpisywania pism.

 

§ 10

  1. Pracownicy są odpowiedzialni za merytoryczne załatwienie sprawy, zgodność z interesem Ośrodka i interesem społecznym oraz obowiązującymi przepisami.

  2. Pracownicy odpowiadają za właściwą , prawidłową i terminową realizację zadań określonych w zakresie obowiązków.

  3. Przy załatwianiu indywidualnych spraw klientów Ośrodka, pracownicy zobowiązani są do :

  1. udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnieniu treści obowiązujących przepisów,

  2. informowania o stanie załatwienia sprawy,

  3. powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy,

  4. przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i zachowaniu tajemnicy służbowej.

 

§ 11

  1. Pisma wychodzące na zewnątrz są podpisywane przez Kierownika Ośrodka, a egzemplarz pozostający w Ośrodku także przez pracownika merytorycznego, opracowującego daną sprawę.

  2. Kierownik Ośrodka może upoważniać pracowników do podpisywania pism, zaświadczeń w ramach prowadzonych spraw.

  3. Decyzje administracyjne są wydawane na podstawie upoważnień określonych w przepisach szczegółowych.

  4. Umowy, w wyniku których powstają zobowiązania pieniężne wymagają podpisu dwóch osób : Kierownika i Głównego księgowego.

  5. Do podpisu wyłącznie przez Kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:

  1. zarządzenia wewnętrzne,

  2. decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,

  3. opinie,

  4. sprawozdania finansowe,

  5. inne sprawozdania , na których wymagany jest podpis Kierownika,

  6. dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,

  7. korespondencja wychodząca , z wyjątkiem korespondencji do podpisywania której Kierownik Ośrodka upoważnił innych pracowników,

  8. odpowiedzi na skargi i wnioski,

  9. odpowiedzi na wnioski pokontrolne.

W czasie nieobecności Kierownika lub innych uzasadnionych przypadkach, dokumenty wymienione w punktach 3- 9 podpisuje osoba zastępująca Kierownika.

  1. Pracownicy podpisują dokumenty sporządzone przez siebie ,notatki służbowe, protokoły, poświadczają za zgodność kserokopie dokumentów własnych Ośrodka lub do użytku wewnętrznego, a także wystąpienia w sprawie uzyskania informacji do wywiadu rodzinnego środowiskowego.

  2. W zakresie gospodarki finansowej do podpisywania dokumentów poza Kierownikiem upoważniony jest Główny księgowy OPS i specjalista pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego nr 2.

 

Rozdział V

Zakres obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności pracowników.

 

§ 12

Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i zobowiązani są do jego ścisłego przestrzegania.

 

 

§ 13

Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników należy:

  1. wykonywanie obowiązków służbowych zgodnie z obowiązującymi merytorycznym przepisami, z poszanowaniem ochrony danych osobowych i tajemnicy służbowej, regulującymi postępowanie administracyjne i innymi dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy,

  2. przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy,

  3. rzetelności i terminowości realizacji powierzonych zadań,

  4. zabezpieczanie akt, dokumentów służbowych i pieczątek,

  5. przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, dbanie o sprzęt i wyposażenie Ośrodka,

  6. ochrona mienia Ośrodka,

  7. doskonalenie własnych umiejętności , stałe uzupełnianie wiedzy w celu należytego wykonywania obowiązków i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

  8. informowania przełożonego o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach wynikających z wykonywanych zadań,

  9. wykazywanie właściwego stosunku do klientów Ośrodka, przełożonych i współpracowników,

  10. godne zachowanie się w pracy i poza nią,

  11. noszenie w pracy identyfikatorów zawierających imię nazwisko i stanowisko służbowe.

 

§ 14

Do podstawowych uprawnień wszystkich pracowników należy:

  1. kontaktowanie się z innymi pracownikami w sprawach objętych zakresem zadań,

  2. odwoływanie się od decyzji i poleceń przełożonego jeżeli są sprzeczne z aktualnymi przepisami lub interesem Ośrodka,

  3. informowanie przełożonego o trudnościach uniemożliwiających wykonanie zadań lub poleceń służbowych,

  4. używania wyposażenia i sprzętu będącego w użytkowaniu Ośrodka.

 

§ 15

Pracownicy są odpowiedzialni w szczególności za:

  1. inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań,

  2. opracowanie prognoz, analiz, informacji oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,

  3. współudział w opracowaniu projektu budżetu w części dotyczącej działania swojego stanowiska pracy,

  4. terminowe wykonywanie zadań i ścisłe przestrzeganie przepisów wynikających z ustaw i przepisów wykonawczych,

  5. kompletowanie i aktualizowanie aktów prawnych dotyczących wykonywanych czynności,

  6. dbanie o mienie Ośrodka,

  7. w zakresie prowadzonych spraw, obliczeń , stawianych wniosków, przygotowywanych decyzji,

  8. prowadzenia i przechowywania dokumentacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jednolitym rzeczowym wykazem akt.

 

Rozdział VI

Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika i Głównego księgowego Ośrodka.

 

Zakres obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka.

 

§ 16

Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Kierownika Ośrodka należy w szczególności:

  1. zarządzanie, nadzorowanie i kierowanie pracą Ośrodka i podległych pracowników,

  2. nadzorowanie realizacji zadań określonych w Statucie Ośrodka,

  3. wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka i dokonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy ,

  4. wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji i poleceń służbowych w sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania Ośrodka,

  5. zarządzanie mieniem Ośrodka,

  6. reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,

  7. planowanie pracy podległych pracowników poprzez przydzielanie zadań i koordynowanie realizacji zadań przez pracowników,

  8. prowadzenie kontroli wewnętrznej,

  9. dokonywanie okresowej oceny pracowników,

  10. organizowanie szkoleń i narad z pracownikami,

  11. wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach obywateli zgodnie z delegacjami ustawowymi oraz nadanymi upoważnieniami,

  12. zatwierdzanie pod względem merytorycznym dokumentów finansowo-księgowych: faktur, rachunków, czeków,wniosków o zaliczkę, rozliczenie zaliczki, delegacji, list płac, innych,

  13. zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo-księgowych

  14. nadzorowanie realizacji budżetu,

  15. nadzór nad dyscypliną pracy,

  16. przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę Gminy w zakresie dotyczącym funkcjonowania i realizacji zadań Ośrodka,

  17. składanie corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka do Rady Gminy,

  18. prowadzenie akt osobowych pracowników,

  19. prowadzenie dokumentacji związanej z obecnością w pracy i urlopami pracowników.

 

 

 

 

 

Zakres obowiązków i odpowiedzialności Głównego księgowego Ośrodka.

 

§ 17

Do podstawowych obowiązków i odpowiedzialności Głównego księgowego Ośrodka należy w szczególności:

  1. prowadzenie rachunkowości Ośrodka oraz całości spraw związanych ze zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami,

  2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

  3. dokonywanie wstępnej kontroli;

  • zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

  • kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

  1. prowadzenie dokumentacji dla potrzeb rozliczania się z Urzędem Skarbowym, ZUS-em, PFRON, FP, w tym elektroniczne przesyłanie danych oraz wysyłanie przelewów,

  2. sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu , rachunków zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu jednostki oraz planu budżetowego, a także dokonywania niezbędnych zmian w planie i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów,

  3. terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie, uzgadnianie zapotrzebowania i rozliczenia dotacji, współpraca ze Skarbnikiem Gminy i Wydziałem Polityki Społecznej ŚUW ,

  4. przygotowywanie projektu budżetu i sporządzanie wniosków w sprawie zmian w planie finansowym Ośrodka,

  5. terminowe sporządzanie i elektroniczne przesyłanie sprawozdań do GUS,

  6. opracowywanie projektów zarządzeń Kierownika dotyczących spraw finansowych w tym: zakładowego planu kont, inwentaryzacji, obiegu dokumentów księgowych, druków ścisłego zarachowania, kontroli zarządczej i innych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia Kierownikowi,

  7. prowadzenie kontroli w zakresie spraw finansowo-księgowych,

  8. prowadzenie ksiąg inwentaryzacyjnych oraz poprawne i terminowe rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych,

  9. terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka,

  10. naliczanie wypłaty pracownikom Ośrodka i innym osobom wykonującym prace na rzecz Ośrodka,

  11. rozliczanie usług opiekuńczych,

  12. prowadzenie ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego dotyczącego pracowników, osób wykonujących pracę na rzecz Ośrodka, świadczeniobiorców w systemie informatycznym Płatnik,

  13. wypłata świadczeń pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i innych realizowanych przez Ośrodek,

  14. prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, książki druków ścisłego zarachowania, rejestru umów zleceń i o dzieło,

  15. nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych w Ośrodku oraz dokonywanie bieżącej kontroli finansowej Ośrodka,

  16. prowadzenie kontroli wewnętrznej w sprawach finansowo-księgowych Ośrodka,

  17. wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniu i okresach składkowych dla pracowników,

  18. współpraca z bankiem w zakresie obsługi Ośrodka,

  19. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika.

 

Rozdział VII

Zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy:

 

Zakres czynności specjalisty pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Rejonu Opiekuńczego Nr 1

§ 18

Do zadań specjalisty pracy socjalnej należy w szczególności:

  1. praca socjalna, w tym z osobami , rodzinami z problemem niepełnosprawności,

  2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,

  3. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,

  4. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązania problemów przez właściwe instytucje państwowe , samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,

  5. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

  6. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób , rodzin, grup i środowisk społecznych,

  7. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,

  8. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,

  9. współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, przygotowywanie i prowadzenie projektów socjalnych,

  10. terminowe prowadzenie sprawozdawczości z zakresu udzielonych świadczeń z pomocy społecznej w uzgodnieniu z pracownikiem wprowadzającym dane do systemu informatycznego oraz informacji ilościowych i jakościowych dotyczących pomocy społecznej na terenie działania Ośrodka,

  11. prowadzenie obsługi funduszu świadczeń socjalnych pracowników w uzgodnieniu z główną księgową Ośrodka,

  12. prowadzenie kontroli usług opiekuńczych w swoim rejonie opiekuńczym,

  13. zastępowanie podczas nieobecności pracownika ds. świadczeń pomocy społecznej , wsparcia rodzin i pieczy zastępczej,

  14. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

 

 

Zakres czynności specjalisty pracy socjalnej(pracownika socjalnego) Rejonu Opiekuńczego Nr 2

 

§ 19

Do zadań specjalisty pracy socjalnej należy w szczególności:

  1. praca socjalna, w tym z osobami, rodzinami dotkniętymi przemocą domową

  2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,

  3. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,

  4. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązania problemów przez właściwe instytucje państwowe , samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspiranie w uzyskiwaniu pomocy,

  5. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

  6. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób , rodzin, grup i środowisk społecznych,

  7. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,

  8. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,

  9. współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, przygotowywanie i prowadzenie projektów socjalnych,

  10. prowadzenie programu rządowego w zakresie dożywiania w tym terminowe sporządzanie i przekazywanie sprawozdań z tego zakresu,

  11. prowadzenie postępowania z zakresu przemocy domowej, sporządzanie informacji i sprawozdań z tego zakresu,

  12. prowadzenie kontroli usług opiekuńczych w swoim rejonie opiekuńczym,

  13. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

§ 20

Specjaliści pracy socjalnej realizują zadania poprzez:

  1. przeprowadzanie, w miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej, wywiadów środowiskowych, rozpoznawanie i ustalanie potrzeb klientów oraz proponowanie i organizowanie optymalnej pomocy społecznej z uwzględnieniem możliwości Ośrodka,

  2. zawieranie kontraktów socjalnych z klientami Ośrodka, bieżące monitorowanie realizacji kontraktów oraz egzekwowanie zawartych ustaleń,

  3. przyjmowanie w formie papierowej zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego osób uprawnionych i przekazywanie do Głównej księgowej OPS

  4. przekazywanie danych z wywiadów środowiskowych oraz innych informacji do programu komputerowego obsługującego świadczenia pomocy społecznej oraz aplikacji statystycznej,

  5. opracowywanie wniosków dotyczących problemów socjalnych gminy,

  6. opracowanie planu potrzeb w zakresie świadczeń pomocy społecznej,

  7. kompletowanie wniosków klientów o umieszczenie w domu pomocy społecznej względnie innej placówce ,ustalanie odpłatności,

  8. kompletowanie i przesyłanie wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności dla klientów Ośrodka,

  9. przygotowywanie wniosków w sprawie umieszczenia w szpitalu, domu pomocy społecznej bez zgody osoby,

  10. współpracę z placówkami służby zdrowia, placówkami oświaty, pedagogiem szkolnym, innymi jednostkami pomocy społecznej, Komisją d.s. Przeciwdziałania Alkoholizmowi, kuratorami sądowymi i społecznymi, policją, organizacjami pozarządowymi i innymi placówkami i jednostkami państwowymi i samorządowymi w zakresie niezbędnym do realizacji zadań,

  11. przygotowywanie umów zgodnie z art. 103 u.o p.s.

  12. prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi,

  13. prowadzenie kartoteki akt klientów oraz ewidencji kartoteki,

  14. przygotowywanie dokumentacji ze swojego stanowiska pracy do archiwizowania,

 

Zakres czynności starszego pracownika socjalnego d.s. realizacji świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodzin i pieczy zastępczej.

 

§ 21

Do zadań pracownika d.s. realizacji świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodzin i pieczy zastępczej należy w szczególności:

  1. udzielanie informacji dotyczących świadczeń pomocy społecznej , wsparcia rodzin i pieczy zastępczej,

  2. wprowadzanie danych do systemu informatycznego obsługującego świadczenie pomocy społecznej,

  3. przygotowywanie decyzji , postanowień, wniosków o refundacje świadczeń i ich rejestrowanie według form pomocy,

  4. przygotowywanie wykazów i list do wypłaty świadczeń z zakresu pomocy społecznej i ich rejestrowanie, w tym należnych składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i ubezpieczenie zdrowotne,

  5. generowanie wymaganych informacji, sprawozdań ich terminowe przekazywanie za pomocą aplikacji statystycznej po uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawozdawczość w formie papierowej i Główną księgową,

  6. prowadzenie akt klientów świadczeń stałych, sprawdzanie uprawnień ,

  7. wydawanie zaświadczeń klientom pomocy społecznej w sprawie okresów podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu oraz pobranych świadczeń z pomocy społecznej i ich rejestrowanie,

  8. prowadzenie programów rządowych służących ochronie socjalnej osób i rodzin w tym z tytułu zdarzeń o charakterze klęski żywiołowej,

  9. prowadzenie postępowania zmierzającego do wyegzekwowania kwot świadczeń nienależnie pobranych, lub przyznanych pod warunkiem zwrotu części lub całości,wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych i ich rejestrowanie,

  10. prowadzenie pracy socjalnej w środowiskach (rodzinach) z problemami opiekuńczo-wychowawczymi z dziećmi,

  11. na podstawie ustawy o wsparciu rodzin przygotowywanie planu pomocy, monitoring planu , współpraca ze specjalistami pracy socjalnej i innymi specjalistami wg potrzeb (pedagog, kurator, pielęgniarka itp.) ,

  12. przygotowywanie , opisywanie merytoryczne dokumentów dotyczących partycypowania gminy w kosztach pieczy zastępczej,

  13. przygotowanie i monitorowanie gminnego programu wsparcia rodzin w tym z problemami opiekuńczo-wychowawczymi,

  14. koordynowanie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych,

  15. przygotowanie planu zamówień publicznych i prowadzenie postępowania, procedur zamówień publicznych w Ośrodku,

  16. prowadzenie dokumentacji w zakresie dystrybucji artykułów żywnościowych oraz sprawozdawczości – współpraca z Bankiem Zywności,

  17. zastępowanie w razie nieobecności specjalisty pracy socjalnej Rejonu opiekuńczego Nr 1,

  18. wykonywanie zastępstwa administratora bezpieczeństwa informacji

  19. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

§ 22

Przy wykonywaniu zadań specjaliści pracy socjalnej i starszy pracownik socjalny jest obowiązany:

  1. kierować się zasadami etyki zawodowej,

  2. kierować się zasadą dobra osób i rodzin , którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,

  3. przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę , rodzinę lub grupę,

  4. udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,

  5. zachować w tajemnicy informację uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba ,że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,

  6. bieżąco aktualizować wiedzę, zaznajamiać się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy.

 

 

 

Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń rodzinnych.

 

§ 23

Do zadań pracownika do spraw świadczeń rodzinnych należy w szczególności:

  1. udzielenie informacji dotyczących świadczeń rodzinnych osobom zainteresowanym,

  2. przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych,

  3. wprowadzanie do systemu informatycznego danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawach ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych,

  4. prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie świadczeń rodzinnych,

  5. przygotowywanie decyzji , postanowień oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń rodzinnych,

  6. sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, w tym należnych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,

  7. prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń rodzinnych,

  8. terminowe informowanie Głównej księgowej OPS o konieczności zgłoszenia lub wyrejestrowania świadczeniobiorców do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego,

  9. prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia rodzinne oraz analizowanie wykorzystania środków , a także comiesięczne uzgadnianie realizacji planu z Główną księgową OPS i sporządzanie zapotrzebowań,

  10. prowadzenie postępowania w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, przygotowanie decyzji w sprawie zwrotu

  11. ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,

  12. wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych w przypadku niedotrzymania terminu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń i ich ewidencjonowanie,

  13. prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizowanych świadczeń,

  14. współpraca z urzędem skarbowym, zakładem ubezpieczeń społecznych i innymi jednostkami i podmiotami w zakresie realizowanych świadczeń w tym w zakresie koordynacji systemów ubezpieczenia społecznego,

  15. terminowe przygotowywanie i wysyłanie sprawozdań i zbiorów centralnych, w tym w formie elektronicznej,

  16. prowadzenie programów rządowych w zakresie świadczeń rodzinnych,

17)bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi wykonywanych czynności,

18)prowadzenie rejestru dłużników alimentacyjnych wraz z kwotami ich zadłużeń z tytułu wypłaconych zaliczek alimentacyjnych,

19)sprawowanie zastępstwa pracownika ds. funduszu alimentacyjnego w razie jego nieobecności,

20)sprawowanie merytorycznej i technicznej pomocy w prowadzeniu klubu seniora

21)wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

 

Zakres czynności pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.

 

§ 24

D zadań pracownika do spraw świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych należy w szczególności:

  1. udzielania informacji w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego osobom zainteresowanym,

  2. przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

  3. wprowadzanie do systemu informatycznego danych niezbędnych do wydania decyzji w sprawie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

  4. prowadzenie postępowania, w tym administracyjnego w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wobec dłużników alimentacyjnych, przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych,

  5. przygotowywanie decyzji , postanowień oraz wszelkich innych pism w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postępowania i rozliczania dłużników alimentacyjnych,

  6. sporządzanie list wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

  7. prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,

  8. prowadzenie rejestru dłużników alimentacyjnych wraz z kwotami ich zadłużeń oraz należnych odsetek w rozbiciu procentowym dla budżetu państwa oraz organów właściwych wierzyciela i dłużnika,

  9. ewidencjonowanie i rozliczanie kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń oraz zwrotu przez dłużnika alimentacyjnego należności z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

  10. przekazywanie informacji o zadłużeniach i spłatach zadłużeń dłużnika alimentacyjnego do biura informacji gospodarczej w formie elektronicznej, przestrzeganie zapisów umowy dotyczącej przykazywania danych,

  11. prowadzenie postępowania egzekucyjnego wobec osób , które pobrały nienależnie świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz wobec dłużników alimentacyjnych (wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych), przy współpracy z Główną księgową Ośrodka,

  12. prowadzenie ewidencji zaangażowania środków budżetowych do wydatków roku bieżącego w zakresie realizowanych świadczeń, sporządzanie zapotrzebowań i planów na przyszłe okresy,

  13. współpraca z innymi ośrodkami pomocy społecznej, sądami, organami egzekucyjnymi, komornikami sądowymi, urzędami i innymi instytucjami w zakresie niezbędnym do realizacji zadań na stanowisku pracy,

  14. terminowe przygotowywanie i przekazywanie informacji, sprawozdań w tym również w formie elektronicznej,

  15. prowadzenie kancelarii ogólnej w tym : przyjmowanie i ewidencjonowanie oraz przekazywanie pracownikom Ośrodka pism, podań i przesyłek , prowadzenie składnicy akt,

  16. prowadzenie obsługi technicznej zespołu interdyscyplinarnego,

  17. obsługa poczty elektronicznej, e-platformy, administrowanie stroną internetową Ośrodka i BIP-u,

  18. sprawowanie zastępstwa pracownika na stanowisku świadczeń rodzinnych,

  19. wykonywanie czynności administratora bezpieczeństwa informacji,

  20. ewidencja programów/licencji wykorzystywanych w Ośrodku,

  21. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

 

Zakres czynności pracownika wykonującego usługi opiekuńcze.

 

§ 25

Do zadań pracownika wykonującego usługi opiekuńcze należy w szczególności:

  1. utrzymanie pokoju podopiecznego w porządku i czystości, a w przypadku domu tych pomieszczeń , z których bezpośrednio korzysta osoba objęta usługami,

  2. pościelenie łóżka, zmiana bielizny pościelowej,

  3. pomoc w utrzymaniu higieny ciała oraz pomoc w ubraniu,

  4. pomoc w załatwieniu potrzeb fizjologicznych,

  5. pomoc w przygotowaniu posiłków w tym posiłku ciepłego, w razie potrzeby karmienie,

  6. przynoszenie z zewnątrz wody (w miarę potrzeb),

  7. przepieranie bielizny osobistej, lekkiej odzieży, ręczników, ścierek,

  8. przynoszenie opału z zewnątrz i palenie w piecu(w miarę potrzeb),

  9. odwożenie i przywożenie z pralni odzieży i bielizny pościelowej,

  10. sprawowanie opieki nad podopiecznym w trakcie jego wizyty u lekarza,

  11. przygotowanie leków przepisanych przez lekarza,

  12. współpraca z pracownikiem socjalnym, lekarzem , pielęgniarką,

  13. załatwianie pilnych spraw bieżących np. wezwanie lekarza, pielęgniarki, dostarczenie leków z apteki, opłacenie rachunków, zrobienie zakupów żywności i innych artykułów wg potrzeb podopiecznego za pieniądze podopiecznego,

  14. prowadzenie kontrolki wizyt domowych,

  15. prowadzenie zeszytu rozliczeń z podopiecznym,

  16. w miarę potrzeb zapewnienie integracji ze środowiskiem lokalnym,

  17. wykonywanie innych poleceń służbowych Kierownika

 

 

Rozdział VIII

Zasady obsługi interesantów.

 

§ 26

Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00.

 

§ 27

  1. Specjaliści pracy socjalnej, pracownik socjalny wykonują swoje obowiązki w terenie, według indywidualnych potrzeb, oraz przyjmują interesantów w siedzibie Ośrodka.

  2. Pozostali pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy w siedzibie Ośrodka.

  3. Nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw indywidualnych sprawuje Kierownik.

 

Rozdział IX

Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

 

§ 28

  1. W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik w poniedziałki w godzinach od 10:00 do 14:00.

  2. Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.

  3. Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy szczegółowe.

 

 

 

 

Rozdział X

Organizacja działalności kontrolnej.

 

§ 29

System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.

§ 30

Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez służby do tego powołane na podstawie przepisów szczególnych.

§ 31

  1. Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje:

  1. Główna księgowa Ośrodka w sprawach finansowo-księgowych w zakresie określonym przepisami szczególnymi tj. ustawą o rachunkowości i ustawą o finansach publicznych,

  2. Specjaliści pracy socjalnej w zakresie wykonywanych usług opiekuńczych,

  3. Administrator Bezpieczeństwa Informacji prowadzi kontrole w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych oraz przygotowuje wnioski pokontrolne dla Administratora Danych,

  4. Kierownik Ośrodka w zakresie realizacji zadań przez poszczególnych pracowników, terminowości załatwianych spraw.

  1. Kontrola wewnętrzna ma na celu :

  1. Zapobieganie niepożądanym lub niezgodnym z prawem działaniom,

  2. Nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników pod względem legalności, terminowości, gospodarności, celowości i rzetelności postępowania oraz sprawności organizacyjnej Ośrodka,

  3. Badanie czynności i operacji w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia czy przebiegają prawidłowo,

  4. Badanie stanu faktycznego dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

  1. Z czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół , który powinien zawierać :

  1. Nazwę kontrolowanego stanowiska pracy,

  2. Imię i nazwisko pracownika

  3. Imię i nazwisko osoby kontrolującej,

  4. Datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

  5. Rodzaj sprawdzonych spraw i dokumentów oraz pisemnych wyjaśnień,

  6. Opis ustaleń, z przywołaniem sprawdzonych dokumentów, określających fakty stanowiące podstawę do oceny stanowiska pracy w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ewentualnie podjęte działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości ,

  7. Wykaz załączników stanowiących dowodowe uzasadnienie zawartych w protokole ustaleń,

  8. Informację o przysługujących osobie kontrolowanej uprawnień do zgłoszenia zastrzeżeń co do treści protokołu w terminie 7 dni,

  9. Dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz o dostarczeniu jednego egzemplarza osobie kontrolowanej,

  10. Datę podpisania protokołu

  1. Protokół podpisują :osoba kontrolująca i osoba kontrolowana.

  2. Jeżeli pracownik kontrolowany odmówił podpisania protokołu, protokół podpisuje osoba kontrolująca, zamieszczając w nim wzmiankę o odmowie podpisania i dołącza złożone przez kontrolowanego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.

  3. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.

  4. W przypadku ujawnienia w toku kontroli uchybień lub nieprawidłowości Kierownik kieruje zalecenia pokontrolne.

 

 

Rozdział XI

Postanowienia końcowe.

 

§ 32

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności : kodeks pracy, ustawa o pomocy społecznej, ustawa o pracownikach samorządowych, kodeks postępowania administracyjnego.

 

§ 33

Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonane w trybie przewidzianym do jego wprowadzenia.

 

 

 

 b_162_0_16777215_0_0_images_Aktualnosci_zalacznik.jpg

Jesteś tutaj: Start Start Regulamin organizacyjny Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach - archiwalny.