Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilczycach

27-612 Wilczyce 174, tel. 15 8377226, email: poczta@opswilczyce.pl

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wilczyce na lata 2008 – 2015.

1. Cel i proces tworzenia strategii.

 

1.1. Po co opracowano strategię.

Obowiązek ustalenia Strategii spoczywa na organach samorządu gminnego, powiatowego, wojewódzkiego. Obowiązek ustalenia niniejszej Strategii  wynika z art. 17 ust.1 pkt.1  ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. Nr 115 z 2008 r. poz. 728). Strategia będzie instrumentem do podejmowania decyzji w najbliższym czasie jak również w latach przyszłych.

Będzie dokumentem otwartym podlegającym monitoringowi i ewaluacji z możliwością wprowadzania zmian, gdyż ciągłe zmiany zachodzące w różnych dziedzinach życia nie pozostają bez znaczenia dla polityki społecznej.

 

 

1.2. Kiedy proces został rozpoczęty, kiedy zakończony.

Pierwotna Strategia była opracowana samodzielnie, w miesiącach styczeń - luty 2005 roku, przez kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach. W czasie prac korzystano z informacji własnych, wiedzy i doświadczenia pracowników oraz z informacji uzyskanych od lokalnych instytucji na podstawie przeprowadzonych ankiet.  Nie prowadzone były konsultacje społeczne. Strategia została przyjęta uchwałą Rady Gminy w marcu 2005r. Niniejszy dokument stanowi wersje uaktualniona , powstałą w wyniku uspołecznionego sposobu jej opracowania.

 

1.3. Podstawowe etapy aktualizacji strategii.

W aktualizacji  strategii uczestniczyli przedstawiciele instytucji:

- Ośrodka Pomocy Społecznej - 1 osoba,

- Urzędu Gminy – 3 osoby,

- Szkół – 4 osoby,

- przedstawiciele III sektora:

- stowarzyszeń – 5 osób

- przedstawiciele mieszkańców (lokalni liderzy):

- sołtysi – 6 osób

- radni – 7 osób

- Rad Sołeckich – 2 osoby

Łącznie w aktualizacji strategii uczestniczyło 29 osób, które zostały powołane Zarządzeniem Nr 25/2008 Wójta Gminy Wilczyce z dnia 26 maja 2008r. Imienny wykaz osób stanowi załącznik nr 1 do strategii.

Aktualizacji strategii dokonano metodą partycypacji. Odbyły się 4 warsztaty, na których zostały zdiagnozowane najważniejsze problemy społeczne występujące na gminie. Metodą SWOT zostały wyłonione mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia, została sporządzona wizja gminy za 10 lat, sprecyzowane zostały cele strategiczne i operacyjne.

Obszarami, które mogą prowadzić do bezradności, marginalizacji i wykluczenia społecznego,  wokół których będzie skupiać się Strategia są:

- ubóstwo,

- bezrobocie,

- patologie społeczne, uzależnienia, przemoc w rodzinie,

- bezdomność,

- niepełnosprawność i długotrwała choroba,

- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

Uczestnicy Zespołu na podstawie własnego doświadczenia, wiedzy i obserwacji a także na podstawie informacji pozyskanych ze swoich środowisk, które reprezentowali, przedstawiali problemy społeczne dotyczące danej społeczności oraz ich pochodzenie.

Wskazane zostały 4 grupy problemowe:

  •  grupa 1. – dzieci i młodzież,
  •  grupa 2. – rodziny,
  •  grupa 3. – osoby starsze, chore, niepełnosprawne,
  •  grupa 4. – bezrobotni i ich otoczenie.

 

1.4. Horyzont czasowy strategii.

Uczestnicy Zespołu ustalili iż strategia będzie dokumentem obowiązującym na lata 2008 – 2015.

 

1.5. Podstawowe pojęcia i definicje.

Strategia   -   teoria i praktyka przygotowania i prowadzenia wielkich operacji i kampanii, taktyka

Problemy społeczne  - zjawiska uznawane przez znaczną część jakiejś zbiorowości za niepożądane i wymagające przeciwdziałania, przyjmuje się że problemy społeczne są w znacznej mierze kreowane przez różne grupy i środowiska.

Diagnoza  -  rozpoznanie , wyróżnienie pewnych elementów z całości , w języku polskim oznacza zarówno proces badawczy (proces prowadzenia badań) jak i wynik badań.

Proces badawczy - realizacja badań-opracowanie danych-wnioski.

Kontrakt socjalny  -  oznacza pisemną umowę zawartą z osobą ubiegającą się o pomoc , określającą uprawnienia i zobowiązania stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny.

Praca socjalna -  działalność zawodowa majaca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.

Społeczność lokalna - zbiorowość zamieszkująca wspólne terytorium relatywnie samowystarczalna i oparta na trwałym systemie więzi i interakcji społecznych.

Polityka społeczna celowa działalność państwa i innych organizacji w dziedzinie kształtowania warunków życia i pracy ludności oraz stosunków międzyludzkich, mająca na celu optymalne zaspokojenie potrzeb indywidualnych i społecznych.

 


2. Strategiczne kierunki rozwoju gminy.

 

2.1. Zakres ogólny polityki społecznej.

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej Państwa powołaną do niesienia pomocy osobom  i rodzinom , które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej , której nie są w stanie samodzielnie rozwiązać przy pomocy własnych środków możliwości i uprawnień.

Przez środki i możliwości należy rozumieć z jednej strony sytuację materialną , dochodową osoby , rodziny , z drugiej zaś umiejętności,  kwalifikacje zawodowe , sprawność psychofizyczną osoby i członków rodziny, a także występowanie postaw prospołecznych najbliższego otoczenia. Uprawnienia osób i rodziny są to ich prawa wynikające z systemu ubezpieczeń społecznych / np. renty, emerytury/ oraz ze stosunków cywilno-prawnych/ np. alimenty/.

Przyczyny z powodu których osoby lub rodziny znalazły się w takiej sytuacji mogą być różne. Istotę stanowi obowiązek udzielenia pomocy. Obowiązek ten spoczywa na organach administracji rządowej i samorządowej , która wykonując go powinna współdziałać z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, osobami fizycznymi, związkami zawodowymi, Kościołem.

Niezbędny jest także współudział osób zwracających się o pomoc.

Wspólne szukanie sposobów wyjścia z trudnej sytuacji, ustalenie planów działania pomocy, okresowa kontrola jego postępów.

Szczególnie istotna jest aktywne działanie osób ubiegających się o pomoc, chęć współdziałania oraz właściwe i pełne wykorzystanie własnych środków , możliwości i uprawnień.

Podstawowym celem pomocy społecznej jest o ile to  możliwe usamodzielnianie osób i rodzin.

Brak własnych możliwości , środków i uprawnień powinien być przesłanką udzielania pomocy finansowej. Nie znaczy to że nie należy w inny sposób pomóc osobie zwracającej się o pomoc, po rozpoznaniu jej sytuacji, doradzając sposób rozwiązania problemów, proponując wyjście z sytuacji w ramach pracy socjalnej.

Zadaniem samorządu lokalnego oraz podmiotów działających w obszarze polityki społecznej będzie podejmowanie działań wspomagających jednostkę do wyjścia z trudnej sytuacji w jakiej się znalazła .

 

2.2. Kierunki działania polityki społecznej

Podstawowymi kierunkami w realizacji polityki społecznej gminy są:

- współpraca z instytucjami , organizacjami pożytku publicznego, Kościołem, osobami prawnymi i fizycznymi

- aktywizowanie społeczności lokalnej, poszukiwanie animatorów życia społecznego

- doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych, członków Gminnej komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych osób udzielających pomocy

- wspieranie osób niepełnosprawnych

- przeciwdziałanie społecznej bierności i bezradności

- opracowywanie programów w celu kreowania zintegrowanego systemu wsparcia  najsłabszych grup

- przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznych

- przeznaczanie środków finansowych własnych i pozyskiwanie środków finansowych z zewnątrz na realizację zadań

 

2.3.Zasady polityki społecznej

- solidarności – żaden mieszkaniec gminy wymagający pomocy nie może być jej pozbawiony

- indywidualizacji – pomoc jest udzielana nie według ogólnych schematów lecz z uwzględnieniem poszczególnych przypadków

- samorządności – możliwie największy udział korzystających z pomocy wykorzystujący własny potencjał i możliwości

- jawności i dostępności informacji o możliwych formach pomocy społecznej oraz instytucjach i organizacjach które ją świadczą

- bezpieczeństwa socjalnego mieszkańców

 

2.4. Prezentacja innych dokumentów programowych (gminnych, powiatowych, krajowych).

 


3. Charakterystyka gminy Wilczyce.

 

3.1. Podstawowe informacje o gminie.

   W 2005 roku została podjęta uchwała nr XXVI/143/2005 Rady Gminy w Wilczycach z dnia 30.08.2005 r. w sprawie uchwalenia herbu, flagi i pieczęci z herbem Gminy Wilczyce. Herb gminy Wilczyce nawiązuje do legendy o powstaniu nazwy wsi Wilczyce, dzisiejszej stolicy gminy. Przejeżdżająca w latach osiemdziesiątych XIV wieku przez powiat sandomierski królowa Jadwiga, miała zobaczyć w jej okolicy dwie wilczyce. Na pamiątkę tego wydarzenia towarzyszący królowej kanclerz Zaklika, herbu Topór, właściciel tych  ziem, nadał swojej wsi nazwę Wilczyce. Dlatego w herbie gminy widzimy na błękitnym polu dwie srebrne wspięte wilczyce, z wyciągniętymi czerwonymi językami, stojące na złotym zębatym kole i opierające się o srebrny miecz, skierowany ostrzem do podstawy. Z jelca miecza wystają dwa srebrne topory w skos, ze złotymi toporzyskami.

 

3.2. Położenie geograficzne.

Gmina Wilczyce położona jest we wschodniej części Wyżyny Kielecko-Sandomierskiej, częściowo w dolinie rzeki Opatówki w pasie urodzajnych gleb lessowych.

W układzie administracyjnym zlokalizowana jest w bliskim sąsiedztwie miasta Sandomierza. Gmina Wilczyce zajmuje powierzchnię ok. 7 tys. hektarów.

 

3.3. Dominująca aktywność.

Gmina Wilczyce jest terenem typowo rolniczym. Posiada ona bardzo dobrej jakości gleby , 87 %  użytków  rolnych sklasyfikowanych  jest w klasach od I do III . W klasie IV sklasyfikowanych jest zaledwie 4,5 % użytków rolnych . O bardzo dobrej jakości gleb świadczy również znikomy udział lasów i gruntów leśnych w powierzchni gminy. Na terenie gminy przeważają gospodarstwa rolne o średniej wielkości ok. 3,90ha, 61% gospodarstw rolnych posiada powierzchnię mniejszą od średniej. Dla indywidualnych rolników stanowią główne bądź wyłączne źródło dochodów, część gospodarstw specjalizuje się w uprawie warzyw w tunelach foliowych oraz w gruncie, produkowana jest cebula, marchew, pietruszka, fasola. Część powierzchni gospodarstw zajmują sady głównie jabłoniowe i wiśniowe.

Rozwój ogrodnictwa w tym  rejonie stał się możliwy dzięki dobrym warunkom klimatyczno-glebowym.

 

3.4. Demografia.

Gmina liczy 4014 mieszkańców

w tym:

do 18 roku życia 834
w wieku aktywności zawodowej  2434
w wieku poprodukcyjnym, w tym: 746
kobiety (pow. 60 r. życia) 482
mężczyźni (pow. 65 r. życia) 264

Z powyższego zestawienia wynika, iż  ok. 20 % mieszkańców naszej gminy jest w wieku poprodukcyjnym.

Gminę zamieszkuje 1284 rodziny w tym jednoosobowe, 70 rodzin wielodzietnych, 60 rodzin niepełnych (tj. samotnych rodziców posiadających co najmniej jedno dziecko w wieku do 18 lat).

 

W skład gminy wchodzi 16 sołectw :

Lp.

 Sołectwo

Liczba mieszkańców

1.

Wilczyce

   791

2.

Daromin

   461

3.

Radoszki

   468

4.

Łukawa

   451

5.

Wysiadłów

   253

6.

Ocinek

   154

7.

Gałkowice Ocin

   224

8.

Dacharzów

   160

9.

Bugaj

     90

10.

Bożęcin

     71

11.

Przezwody

   384

12.

Zagrody

   133

13.

Tułkowice

   160

14.

Pęczyny

     95

15.

Dobrocice

     96

16.

Pielaszów

   183

 (dane uzyskane z ewidencji ludności Urzędu Gminy Wilczyce oraz spisu powszechnego z 2002 r.)

 


4. System pomocy społecznej w gminie.

 

4.1. Identyfikacja podstawowych problemów społecznych.

 

4.1.1.Sytuacja mieszkaniowa.

 

Mieszkańcy gminy zamieszkują głównie w zabudowie jednorodzinnej w rodzinach wielopokoleniowych (dziadkowie, dzieci, wnuki).

W miejscowości Wilczyce zlokalizowane jest osiedle po byłym PGR. W skład osiedla wchodzi 6  bloków i 4 budynków wolnostojących mieszkalnych zamieszkałych przez  38  rodzin związanych  z byłym PGR-em oraz 4 rodziny – byłych pracowników Spółdzielni Kółek Rolniczych . Jeden z budynków mieszkalnych tzw. czworak został wyremontowany przez Agencję Nieruchomości Rolnych  Skarbu Państwa i przekazany gminie do komunalnych zasobów mieszkaniowych. W budynku tym jedno z mieszkań przeznaczone zostało na utworzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

Rodziny popeegerowskie wykupiły mieszkania od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa na własność korzystając z ulg przy spłacie należności , uzależnionych od stażu pracy w PGR.

Zdecydowana większość rodzin uregulowała spłatę w 100%.

Gmina nie dysponuje wolnymi zasobami mieszkaniowymi.

Rodziny zamieszkujące w mieszkaniach, należących do gminnego zasobu mieszkaniowego, jak również własnych, spełniające warunki formalne mogą korzystać z dodatków mieszkaniowych na zmniejszenie kosztów utrzymania.

Z dodatku mieszkaniowego w roku 2007 korzystało 26 rodzin.

(dane z Urzędu Gminy Wilczyce stanowisko ds. gospodarki gruntami i rolnictwa,  oraz Ośrodka Pomocy Społecznej)

 

4.1.2. Sytuacja gospodarcza.

 

W gminie brak jest jakichkolwiek zakładów produkcyjnych. Wśród podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy wyróżnia się przede wszystkim drobnych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych, transportowych, instalacji elektrycznych oraz 14 podmiotów prowadzących sklepy spożywczo-przemysłowe zlokalizowane w 8 miejscowościach oraz 2 podmioty prowadzące sklepy ogrodnicze zlokalizowane w 2 miejscowościach.

Podmioty te prowadza działalność w oparciu o własny potencjał , nieliczni zatrudniają 1- 2 osoby .

Oprócz wymienionych wyżej podmiotów gospodarczych na terenie gminy znajdują się

- Urząd Gminy

- Zakład Gospodarki Komunalnej

- Ośrodek Pomocy Społecznej

- Biblioteka Publiczna

- Stacja Paliw, skład opałowy, nawozowy i mat. Budowlanych

- Bank Spółdzielczy

- Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska”

- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej

- Apteka

- Poczta Polska

- Posterunek Policji

Wszystkie zlokalizowane w miejscowości Wilczyce

Oraz 2 szkoły podstawowe w miejscowościach: Daromin, Radoszki , 1 Zespół Szkół w Wilczycach prowadzony przez samorząd lokalny,   1 Zespół Szkół w miejscowości Łukawa prowadzony przez Stowarzyszenie.

 

4.1.3. Sytuacja zawodowa

 

Wymienione wyżej podmioty dają zatrudnienie  ok. 100 osobom na terenie gminy.

Ze względu na fakt iż gmina Wilczyce jest gminą typowo rolniczą ok. 80 % jej mieszkańców w wieku aktywności zawodowej związanych jest z gospodarstwami rolnymi . Niewielki odsetek osób w wieku aktywności zawodowej pozostaje w zatrudnieniu poza gospodarstwem rolnym.

Ostatni spis powszechny  z 2002r.  podaje iż ilość osób aktywnych zawodowo wyniosła  1471.  Pracujących w wieku powyżej 15 lat wyłącznie lub głównie w swoich gospodarstwach rolnych było 609 mężczyzn i 486 kobiet.

(dane  NSP tab. 15 w. 2,3;  tab. 16 w. 9)

W oparciu o informacje przekazane z Powiatowego Urzędu Pracy w Sandomierzu ustalono iż na terenie gminy, na dzień 31 grudzień 2007r. , pozostaje bez pracy 210 osób zarejestrowanych jako bezrobotnych.

 

4.1.4. Infrastruktura społeczna.

 

Teren gminy zajmuje 16 sołectw  całkowicie zwodociągowanych  i stelefonizowanych, w 8 sołectwach jest sieć gazociągowa.

Komunikacja drogowa zwłaszcza dróg głównych dobra . Do każdej miejscowości są drogi asfaltowe.  Staraniem samorządu lokalnego inwestycje drogowe prowadzone są sukcesywnie.

Gmina nie posiada własnego taboru samochodowego . Kursuje komunikacja autobusowa PKS oraz komunikacja prywatna typu Bus do 8 miejscowości . Do pozostałych miejscowości nie dociera komunikacja publiczna.

Na terenie gminy istnieją dwie szkoły podstawowe prowadzone przez samorząd lokalny w których uczy się łącznie 119 dzieci oraz dwa zespóły szkół / o zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum/ prowadzone przez Stowarzyszenie  Na Rzecz Wsparcia Rozwoju Sołectwa Łukawa „Wspólnota Wiejska” w którym to zespole uczy się łącznie 38 dzieci, oraz przez samorząd lokalny, w którym uczy się 252 dzieci. W 2006 r. przy Zespole Szkół w Wilczycach została oddana do użytku hala sportowa  nowocześnie urządzona.

Szkoły na terenie gminy spełniają trzy podstawowe funkcje : dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. W każdej szkole prowadzone są zajęcia poza lekcyjne , kółka zainteresowań, działają świetlice szkolne prowadzące zajęcia wychowawcze i kompensujące.

Szkoły zajmują się również organizowaniem czasu wolnego dla uczniów w okresie przerw w nauce / ferie zimowe i letnie/ .

Przy każdej szkole podstawowej urządzony jest punkt wydawania posiłków .

Klasy zerowe prowadzone są przy każdej szkole podstawowej. Przy Zespole Szkół w Łukawie prowadzonym ,przez Stowarzyszenie , od maja 2007r. istnieje przedszkole do którego dowożone są dzieci z ościennych miejscowości na terenie gminy. W przedszkolu przebywa 20 dzieci.

Brak jest infrastruktury socjalnej w postaci schronisk, ośrodków wsparcia, noclegowni, klubów np. klub seniora , świetlic środowiskowych.

Nie istnieją również punkty gastronomiczne  czy jadłodajnie.

W  9  wsiach są budynki remiz strażackich wykorzystywanych  na spotkania wiejskie ewentualnie imprezy okolicznościowe. W  remizach znajdują się stoły do ping-ponga na których młodzież może ćwiczyć. Oprócz tego w 3 wsiach znajdują się kontenery socjalne również wyposażone w stoły do ping-ponga.

Działalność związaną z utrzymaniem zdrowia mieszkańców prowadzi Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Wilczycach zatrudniający 4 lekarzy w tym o specjalności chirurg-ortopeda, pediatra, ginekolog, stomatolog oraz 2 osoby personelu średniego. Gabinet ogólny i stomatologiczny dostępny jest codziennie, gabinet  dla dzieci zdrowych i chorych oraz ginekologiczny w wyznaczone dni tygodnia o określonych godzinach. Z usług medycznych korzysta  2951 osób  w tym do 18 rż.  812 osób, pow. 18 rż.  2139 osób.

W 2007r rozpoczęła działalność apteka.

Zgodnie z zapisami ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych mieszkańcy mają prawo wyboru lekarza ubezpieczenia zdrowotnego i wielu mieszkańców gminy korzysta z porad medycznych w poradniach znajdujących się w Sandomierzu i Malicach.

 

4.2. Zestaw zidentyfikowanych problemów społecznych w gminie- diagnoza

 

Zadania z zakresu świadczeń pomocy społecznej realizuje Ośrodek Pomocy Społecznej. W 2007r ze świadczeń pomocy społecznej skorzystało 325  rodzin  w tym  216 dzieci / dożywianie, / .

Poniższa tabela ukazuje przyczyny z powodu których świadczono pomoc:

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób w rodzinach

- ubóstwo

   230

   695

- sieroctwo

     -

     -

- bezdomność

        1

        1

- bezrobocie

       34

      152

- niepełnosprawność

        33

       81

- długotrwała choroba

        10

         51

-         bezradność w sprawach opiekuńczo-wych.i prowadzenia gosp.domowego

-         wtym: rodziny niepełne

-                    rodziny wielodzietne

        68

 

 

         8

         26

      238

 

 

         39

          156

-         alkoholizm

         18

          39

-         narkomania

           -

           -

-         trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego

           -

           -

-         zdarzenia losowe

        4

        10

(sprawozdanie MPiPS-03 za 2007 r.)

Z powyższego zestawienia wynika że podstawową przyczyną ubiegania się o pomoc osób, rodzin jest ubóstwo.

 

4.2.1. Ubóstwo.

 

Ubóstwo określa się jako stan w którym jednostce czy grupie społecznej brakuje środków na zaspokojenie podstawowych potrzeb uznawanych w danej społeczności za niezbędne. Podstawowe potrzeby poza wyżywieniem i potrzebami fizjologicznymi to ubranie, mieszkanie, uczestnictwo w świadczeniach kulturalnych.

Ustawa o pomocy społecznej określa jako ubóstwo poziom dochodów osoby, rodziny nie przekraczający kryterium dochodowego określonego ustawą .

 

 4.2.2. Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

 

Następną dość liczną grupę stanowią rodziny niezaradne życiowo z problemami opiekuńczymi i wychowawczymi. Do niezaradności prowadzą narastające problemy w rodzinie, brak środków na utrzymanie, kształcenie dzieci, niepewność jutra powoduje flustracje, rodziny nie dają sobie rady , wymagają pomocy. Z wieloletnich obserwacji pracowników socjalnych wynika że z tego kręgu rodzin wywodzą się najczęściej patologie jak alkoholizm, przemoc domowa, dzieci z tych rodzin charakteryzują się niedostosowaniem społecznym, mogą częściej wchodzić w konflikty z prawem.

 

4.2.3. Bezrobocie.

 

W dalszej kolejności liczną grupę stanowią osoby, rodziny bezrobotnych. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako bezrobotną określa osobę pełnoletnią, w wieku aktywności zawodowej nie uczącą się w systemie dziennym, nie wykonującą pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy jeśli nie jest uprawniono do świadczeń em- rentowych oraz nie  jest posiadaczem lub użytkownikiem gospodarstwa rolnego o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe.

Na podstawie danych Powiatowego Urzędu Pracy w Sandomierzu wg stanu na dzień 31 grudzień 2007r na terenie gminy zarejestrowanych jest 210 osób bezrobotnych w tym kobiet 112 , mężczyzn 98.

 

Struktura wiekowa bezrobotnych przedstawia się następująco:

Przedział wiekowy

  Kobiety

  Mężczyzni

 

  Do  24 roku życia

       33

      22

  25 -    34

       50

      33

  35 -    44

       19

      20

  45 -    54

         8

      18

   Pow. 55 roku życia

         2

        5

 

Najliczniejszą grupę wśród bezrobotnych – 83 osoby -  stanowią osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym, następnie z wykształceniem podstawowym 52 osoby, z wykształceniem policealnym 52 osoby, średnim ogólnokształcącym 12 osób, z wykształceniem wyższym 11 osób ,

 

Stopa bezrobocia w kraju na dzień 31 grudnia 2007r. wynosi 11,4 %, w powiecie sandomierskim 12,4% .

 

Bezrobocie dotyka w większości  ludzi młodych, absolwentów szkół, duży problem stanowią osoby w wieku niemobilnym po 45 r. życia gdyż dla nich brak jest ofert na rynku pracy.

Oprócz wyżej przedstawionego bezrobocia zarejestrowanego przez Urząd Pracy istnieje na terenie gminy bezrobocie ukryte w gospodarstwach rolnych, którego nie sposób określić liczbowo.

 

4.2.4. Niepełnosprawność i długotrwała choroba.

 

Liczną grupę stanowią również osoby niepełnosprawne i długotrwale chore.

Niepełnosprawność oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy.

O niezdolności do pracy w postępowaniu rentowym orzekają Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego natomiast w postępowaniu poza rentowym Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Osobą niepełnosprawna jest osoba , która posiada odpowiednie orzeczenie wydane przez organ do tego uprawniony.

 

Rodzaje stopni niepełnosprawności i orzeczeń równoważnych przedstawiają się następująco:

Stopień niepełnosprawności

 Rodzaj orzeczenia równoważnego

 

      Znaczny

-         całkowita niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji

-         I grupa inwalidztwa

-         Orzeczenie o długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym z uprawnieniem do zasiłku pielęgnacyjnego

      Umiarkowany

-         całkowita niezdolność do pracy

-         II grupa inwalidztwa

      Lekki

-         częściowa niezdolność do pracy

-         III grupa inwalidztwa

-         celowość przekwalifikowania zawodowego

-         orzeczenie o długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym bez uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego

 

Na terenie gminy zamieszkuje 465 osób niepełnosprawnych posiadających prawne orzeczenie, w tym 238 mężczyzn i 227 kobiet.

Struktura osób niepełnosprawnych przedstawia się następująco:

- w wieku przedprodukcyjnym         -       20 osób

- w wieku produkcyjnym                  -      289 osób

- w wieku poprodukcyjnym              -      156 osób

(dane NSP 2002r tab. 5)

Osoby całkowicie niezdolne do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności obejmowane są przez Ośrodek Pomocy Społecznej obligatoryjną pomocą finansową ze środków pomocy społecznej.

Osoby które z powodu wieku lub niepełnosprawności nie są w stanie samodzielnie funkcjonować w środowisku mogą korzystać z usług opiekuńczych. W przypadku braku możliwości zorganizowania usług lub pomocy rodziny mogą zostać umieszczone w domu pomocy społecznej. W 2007r z usług opiekuńczych korzystało 3 osób.

Pomoc dla osób niepełnosprawnych świadczy również Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. W 2007r 2 osoby korzystały z pomocy na zlikwidowanie barier architektonicznych, 4 osoby na środki pomocnicze, 2 osoby turnus rehabilitacyjny.

 

4.2.5. Alkoholizm i narkomania.

 

Następnym powodem stanowiącym podstawę udzielenia świadczeń był alkoholizm. Mimo że grupa nie jest zbyt liczna nie można jej bagatelizować, albowiem alkoholizm jest plagą niszczącą nie tylko jednostkę ale całą rodzinę szczególnie dzieci w tych rodzinach wymagają różnorodnych form wsparcia .

Na terenie gminy 14  podmiotów prowadzi sprzedaż alkoholi o zawartości alkoholu do 18%  w tym 4 podmioty prowadzące sprzedaż alkoholu pow. 18%.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest miejscem gdzie najczęściej zgłaszają się osoby – członkowie rodzin z problemem alkoholowym , przede wszystkim dlatego że Komisja podejmuje czynności zmierzające do wydania orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Komisja prowadzi zespoły do spraw rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu oraz członkami ich rodzin, rozpoznaje zaburzenia życia rodzinnego wywołane alkoholem, ustala czy w związku z tym nie występuje przemoc domowa, ustala plan działania z rodziną i osobą. Komisja prowadzi Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i współuzależnionych w którym zatrudnia terapeutę do prowadzenia terapii indywidualnej. Problemu narkomanii na terenie gminy nie odnotowano.

 

4.2.6. Bezdomność.

 

Bezdomność na terenie gminy nie jest  zjawiskiem rozpowszechnionym. Występuje bezdomność z wyboru i z konieczności. Bezdomność jest najczęściej skutkiem konfliktów rodzinnych spowodowanych nadużyciem alkoholu oraz brakiem własnego mieszkania.

Stosownie do ustawy o pomocy społecznej za osobę bezdomną uważa się osobę nie zamieszkującą w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i nie zameldowaną na pobyt stały w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności i dowodach osobistych, a także osobę nie zamieszkującą w lokalu mieszkalnym i zameldowaną na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania.

 

Na podstawie informacji przekazanych z Posterunku Policji w Wilczycach wynika iż Policja nie dysponuje danymi na temat osób – mieszkańców gminy – przebywających aktualnie w zakładach karnych , recydywistach oraz osób objętych kuratelą sądową . Z informacji wynika iż w 2007r. policja interweniowała 6 razy w rodzinach , 6 razy w związku z przemocą domową, 7 razy  w sprawach gwałtu i agresji,, odnotowała 13 czynów przestępczych spowodowanych przez nieletnich  oraz 15 czynów związanych z rozbojami i kradzieżą.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje również , poza świadczeniami pomocy społecznej, system wsparcia rodzin w formie świadczeń rodzinnych : zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego, zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego, zaliczkę alimentacyjna oraz pomoc osobom uprawnionym do funduszu alimentacyjnego.

 

4.3.        Problemy społeczne uznane za najważniejsze.

 

Z przedstawionej diagnozy problemów społecznych występujących na gminie przyjmuje się cztery grupy problemowe jako dominujące i wymagające podjęcia odpowiednich działań aby ich łagodzić, przeciwdziałać im i zapobiegać.

Grupy wymagające szczególnego wsparcia:

-         osoby bezrobotne i ich rodziny

-         dzieci i młodzież z rodzin problemowych

-         osoby niepełnosprawne, długotrwale chore, starsze

-         rodziny i osoby z problemem alkoholowym

Priorytetem w podejmowanych działaniach ma być ukierunkowanie osób potrzebujących wsparcia w stronę ich usamodzielnienia się, zwiększając ich aktywność do rozwiązywania własnych problemów.

Grupa dokonała analizy problemu głównego występującego w społeczności lokalnej, który został określony jako niski poziom zaangażowania społecznego i aktywności ludzi. Grupa pracowała metodą drzewa problemów.

Przyczyny problemu:

Ludzie maja bierną postawę- najważniejszy

Jest niski poziom zainteresowania sprawami społecznymi- najważniejszy

Niski poziom integracji i więzi społecznych- najważniejszy

W pogoni za sukcesem ludzie nie mają czasu na inne sprawy –najważniejszy

Ludzie są skoncentrowani na własnych sprawach- możliwy do rozwiązania

Brakuje okazji i przestrzeni do spotkania się, komunikacja telefoniczna, internetowa dominuje- możliwy do rozwiązania

Brakuje ławeczek na których można by razem usiąść i porozmawiać

Nie ma spotkań gospodyń wiejskich- możliwy do rozwiązania

Brakuje pomysłów na stworzenie okazji do spotkania

Ludzie nie wymieniają się informacjami, strzegą informacji- możliwy do rozwiązania

Brakuje życzliwości- ludzie nie są zadowoleni z powodzenia innych

Jest niski poziom zaufania społecznego

Ludzie mają złe doświadczenia wykorzystania ich zaufania

W gminie jest duże zróżnicowanie statusu materialnego ludzi

Ludzie mają postawy roszczeniowe

Brakuje pozytywnych wzorców i przykładów działania

Liderzy, ludzie zaangażowani są tłamszeni, podejrzewani o nieczyste intencje

Mają złe doświadczenia angażowania się

 

Skutki problemu:

Nie ma organizacji społecznych, stowarzyszeń, te które istnieją są bierne

Zahamowany jest rozwój społeczny gminy

Młodzi ludzie wyjeżdżają z gminy

Niewiele się dzieje, jest nieatrakcyjnie

Nie ma imprez śrdowiskowych, integracyjnych

Wiele osób jest samotnych, opuszczonych, zostawionych samym sobie

Ludzie popadają w nałogi-alkoholizm

Następstwem jest izolacja, depresja, apatia

Nie istnieje wspólnota społeczna

 


5. Kapitał społeczny gminy.

 

5.1. Analiza SWOT.

 

Zagrożenia – nie ma i nie chcemy żeby było

  • nie mamy narkomani i nie chcemy żeby była
  • nie mamy ponadnormatywnej patologii i nie chcemy żeby była
  • nie mamy uciążliwych zakładów przemysłowych
  • nie mamy dużo pożarów i kataklizmów

 

Słabe strony, problemy – jest i nie chcę żeby było

  • likwidacja „dzikich" wysypisk śmieci
  • dosyć wylewania fekalii do przydrożnych rowów
  • likwidacja „pijaństwa” i młodych ludzi przy wiejskich sklepach
  • systematyczne wykaszanie traw na poboczach i przydrożnych rowach
  • nie wypalać suchych traw
  • nie znęcać się nad swoim „pupilem” /ma być nie wiązany, ma mieć wodę i dużo swobody/
  • pilnować swojego psa bo jest zagrożeniem dla przechodnia

 

Mocne strony, zasoby- jest i chcę żeby było

  • jest w każdej wsi baza lokalna
  • są liderzy wiejscy
  • jest 9 jednostek OSP
  • istnieje klub sportowy
  • działa zespół pieśni „Wilczanie”
  • aktywnie działa biblioteka
  • przy zespole szkół działa klub „Europejczyk”
  • działają stowarzyszenia kilku wsi
  • działa punkt konsultacyjny osób uzależnionych
  • mamy piękne miejsca, o które warto dbać (dolina Opatówki)
  • mamy ścieżki rowerowe

 

Szanse,  możliwości – nie ma i chcę żeby było

  • stworzenie warsztatów terapii zajęciowej
  • ośrodek rehabilitacji
  • utworzenie zalewu rekreacyjnego
  • organizowanie „białych” niedziel
  • wykorzystanie sali gimnastycznej na korygowanie wad postawy
  • budowa wyciagu narciarskiego

 

Grupy społeczne

  • rolnicy
  • mieszkańcy gminy
  • młodzież
  • dzieci
  • seniorzy , emeryci
  • bezrobotni
  • liderzy społeczni
  • rodziny

 

Mieszkańcy gminy

1. mała aktywność społeczna / brak stowarzyszenia/

  1. brak poradnictwa specjalistycznego – logopeda, prawnik itp.
  2. brak ośrodka kultury
  3. brak przedszkoli , świetlic
  4. brak wsparcia dla inicjatyw społecznych
  5. brak liderów
  6. brak placy zabaw dla dzieci

 

Rolnicy, mieszkańcy gminy /80 % jest rolnikami/

  1. brak przedszkoli w okresie intensywnych prac polowych
  2. negowanie wszelkich inicjatyw
  3. krytykowanie poczynionych prac
  4. nieżyczliwość wobec drugiego człowieka
  5. nie dostrzeganie potrzeb innych i brak bezinteresowności w działaniu
  6. postęp techniki sprawił, że zamknęliśmy się we własnych domach /internet ,komórka/
  7. pogoń za pieniądzem i dorównywanie najlepszym

 

 Liderzy społeczni

  1. problem współpracy z organami władzy i środowiskiem
  2. ciągle zmieniające się przepisy prawne utrudniające podjecie działań
  3. brak odpowiedniej ilości funduszy oraz problem z ich dostępnością
  4. samotni liderzy w swoim działaniu /brak aktywności i zainteresowania ze strony społeczeństwa/

 

 Rodziny

  1. problemy materialne
  2. problemy wychowawcze
  3. brak zorganizowanej opieki w czasie wakacji i ferii
  4. przemoc w rodzinie
  5. opieka zdrowotna i profilaktyka

 

 Młodzież i dzieci

  1. brak zajęć pozalekcyjnych
  2. brak wsparcia środowiska
  3. brak czasu dla dzieci – rodzice i opiekunowie ciągła i ciężka praca na roli
  4. brak środków finansowych
  5. brak przedszkoli dla dzieci
  6. brak wsparcia finansowego dla dzieci i młodzieży uzdolnionej
  7. nierówny start dzieci i młodzieży wiejkiej
  8. tworzenie nowych miejsc pracy dla absolwentów
  9. zorganizowanie placów zabaw dla dzieci
  10. ułatwienie dostepu do osrodków kultury

 

Seniorzy emeryci

  1. problemy zdrowotne
  2. samotność
  3. brak wsparcia ze strony najbliższych i otoczenia
  4. słaby dostep do usług rehabilitacyjnych
  5. znieczulica społeczna
  6. niskie świadczenia emerytalne

 

Bezrobotni

  1. małe wsparcie socjalne /zasiłki dla bezrobotnych z PUP/
  2. niskie wykształcenia
  3. niska aktywność w poszukiwaniu zatrudnienia
  4. utrata poczucia własnej wartości
  5. niska samoocena
  6. duża odległość do PUP
  7. brak środków na utrzymania skutkuje na całą rodzinę w tym dzieci
  8. brak wsparcia psychologicznego dla bezrobotnych i ich rodzin

 

5.2.         Miejsca do wykorzystania.

 

  1. budynki , kontenery i place obok- Wilczyce, Łukawa,Radoszki, Wysiadłów, Tułkowice, Pielaszów, Daromin, Przezwody, Zagrody, Gałkowice Ocin, Bożęcin, Pęczyny, Dobrocice, Bugaj, Dacharzów
  2. stadion sportowy- Wilczyce
  3. boiska sportowe- Wilczyce ,Łukawa, Radoszki, Daromin, Wysiadłów
  4. hala sportowa – Wilczyce
  5. gospodarstwa agroturystyczne- Przezwody , Dobrocice
  6. biblioteka-pełniąca rolę ośrodka kultury w Wilczycach
  7. ścieżki rowerowe na terenie gminy
  8. muzeum pamięci Wincentego Burka- Ocinek
  9. obelisk dla upamiętnienia urodzin Młodożeńca w Dobrocicach
  10. miejsca pamięci narodowej- Dacharzów , Pielaszów
  11. figurki przydrożne, nabożeństwa majowe- w każdej mijscowości
  12. szkoły- Wilczyce, Daromin, Radoszki,Łukawa
  13. stawy- Zagrody, Dobrocice

 

5.3.         Zasoby instytucjonalne

 

  1. Urząd Gminy
  2. Ośrodek Pomocy Społecznej
  3. Biblioteka
  4. Zakład Gospodarki Komunalnej
  5. Szkoły – podstawowe w Radoszkach i Darominie, zespoły szkół w Wilczyacch i Łukawie
  6. Ośrodke Zdrowia, Apteka
  7. Bank Spółdzielczy
  8. Gminna Spółdzielnia
  9. Poczta
  10. Posterunek Policji

 

 5.4.         Zasoby społeczne.

 

Zasoby pozarządowe, grupy

  • OSP 9 jednostek straży: Pielaszów, Daromin, Pęczyna, Przezwody, Tułkowice, Wilczyce, Radoszki, Wysiadłów , Łukawa
  • Stowarzyszenie Kultury Fizycznej- Klub Sportowy „Huragan” Wilczyce
  • Spółdzielnia Ogrodnicza w Łukawie
  • Stowarzyszenie Wsi Wysiadłów i Ocinek „Partnerstwo”
  • Stowarzyszenie Na Rzecz Wsparcia Sołectwa Łukawa „Wspólnota Wiejska”
  • Stowarzyszenia Sportu i Rekreacji Ocinek, Gałkowice
  • Stowarzyszenie Sportu i Rekreacji w Dacharzowie
  • Parafie- Daromin, Jankowice, Łukawa
  • Koło Gospodyń w Wilczycach
  • Zespół Muzyczny Wilczanie
  • Tradycje kulinarne- ser, bidula

 

 Zasoby- liderzy, osoby

  • twórca ludowy – Gałkowice Ocin
  • przewodniczący Rady Sołeckiej z Zagród
  • sołtysi
  • księża
  • strażacy
  • prezesi stowarzyszeń
  • dyrektorzy szkół
  • radni
  • kierownik biblioteki
  • dzielnicowy
  • pracownicy gminy
  • kierownicy jednostek organizacyjnych
  • grafik komputerowy
  • artystka-papier czerpany
  • twórczynie wiejskie – nieodkryte

 

Kanały komunikacji

  • internet /Urząd Gminy, Szkoły/
  • tablice ogłoszeniowe w każdej miejscowości
  • zebrania wiejskie
  • witryny sklepowe
  • ogłoszenia , plakaty
  • telefon
  • poczta pantoflowa
  • zebrania strażackie w każdej miejscowości
  • spotkania KGW

 


6. Kierunki rozwoju gminy.

 

6.1. Wizja gminy

Zespół pracujacy nad aktualizacją Strategii ustalił nastepującą wizję gminy;

  • czysta i ekologiczna
  • przyjazna dla inwestorów
  • lepiej wykorzystujaca istniejace zasoby
  • otwarta, przyjazna społeczeństwu
  • atrakcyjna dla turystów
  • bezpieczne i przejezdne drogi
  • wysoki przyrost naturalny
  • wyremontowane szkoły
  • prężnie działające ośrodki kultury
  • atrakcyjne miejsca pracy, wzrost przedsiębiorczości
  • zasobniejsze społeczeństwo
  • solidarne i życzliwe zintegrowane społeczeństwo
  • aktywne do podejmowania działań

 

6.2. Wizja ładu społecznego.

 

Zasoby społeczności i jak je rozwiniemy?

  • szkolenia – uswiadamianie, edukowanie
  • pozyskiwanie srodków pozabudżetowych
  • tworzenie lokalnych programów
  • wspieranmie inicjatyw społecznych
  • spotkania i imprezy integracyjne
  • organizowanie rajdów rowerowych
  • funkcjonowanie swietlic
  • utworzenie gminnego osrodka kultury
  • zorganozowanie opieki nad dziecmi / przedszkola/
  • promocja twórców ludowych

 

Zagrożenia i jak je ograniczać

  • patologie społeczne-alkoholizm , narkomania, palenie nieletnich
  • brak życzliwosci dla inicjatyw społecznych
  • braki finansowe
  • zniechecenie i osamotnienie liderów
  • brak srodków finansowych
  • brak liderów
  • mała aktywność społeczna
  • osoby bezrobotne i ich otoczenie

 

Problemy najpilniejsze

  • brak funkcjonujacych świetlic
  • zachecanie do pracy liderów, pomoc im
  • szkolenie liderów
  • pozyskania środków finansowych na rozwój gminy
  • problem bezpieczeństwa na drogach
  • problem bezpieczeństwa socjalnego mieszkańców
  • zagosppodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży
  • ograniczanie patologii społecznych
  • wsparcie dla osób bezrobotnych i ich otoczenia/rodziny/

 

6.3. Misja.

 

System wsparcia osób bezrobotnych i ich rodzin.

 

Bezrobocie w rodzinie oznacza często utratę jedynego zródła utrzymania, stanowiącego podstawę egzystencji, prowadzi do utraty bezpieczeństwa socjalnego. Konsekwencją bezrobocia jest szerzenie się patologii społecznych, konfliktów rodzinnych,  ubożenie, popadanie w nerwice i depresje, zaburzenia w funkcjonowaniu całej rodziny. Ze względu na negatywne skutki, jednostkowe i społeczne, dążenie  do ograniczenia rozmiarów bezrobocia wymaga rozwiązań systemowych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zapewnienie pracy. Gmina co rok tworzy grupy interwencyjne do prac publicznych.  Ze względu na brak gminnego rynku pracy działania wobec tej grupy problemowej będą polegały na współpracy  z Powiatowym Urzędem Pracy .

Powiatowy Urząd Pracy świadczy dla bezrobotnych poradnictwo zawodowe , pomoc w aktywnym poszukiwaniu zatrudnienia, organizuje szkolenia i zajęcia warsztatowe, kieruje osoby zainteresowane na staż oraz przygotowanie zawodowe w miejscu pracy, kieruje bezrobotnych do prac w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, udziela pomocy bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej.

 

Cel strategiczny.

Wspieranie bezrobotnych w poszukiwaniu pracy, zwiększanie ich aktywności .

 

Zadania:

-         wprowadzenie techniki kontraktu socjalnego do pracy z osobą bezrobotną jako instrumentu stymulującego do aktywniejszego poszukiwania pracy i zmiany swojego położenia

-         współpraca pracowników socjalnych z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie pośrednictwa pracy, możliwości przekwalifikowania, udziału bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej w programach prowadzonych przez urząd pracy

-         tworzenie grup robót interwencyjnych i staży  przy współpracy z urzędem pracy

-         uzależnianie form pomocy dla bezrobotnego w zależności od jego zaangażowania w rozwiązanie swojego problemu

-         wsparcie materialne i finansowe rodzin bezrobotnych w tym dzieci /min. Dożywianie, pomoc w wyposażeniu szkolnym/

 

Realizatorzy zadań:

Samorząd lokalny, Urząd Gminy, Ośrodek Pomocy Społecznej, Zakład Gospodarki Komunalnej, Powiatowy Urząd Pracy.

 

System wsparcia rodzin problemowych.

 

Rodzina jako podstawowa komórka społeczna jest niezastąpiona i nie sposób wyobrazić sobie jej nieobecności w społeczeństwie. Rodzina ma ogromne znaczenie dla społeczeństwa i jednostki, mimo że może stwarzać zarówno społeczeństwu lub jednostce problemy, zwłaszcza wówczas, gdy jej funkcjonowanie ulega zakłóceniu. Rodzinę trzeba chronić i wspierać. Priorytetem pomocy rodzinie jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.

 

Cel strategiczny.

Wzmacnianie trwałości rodziny i zapewnienie bezpieczeństwa  socjalnego.

 

Zadania:

-         prowadzenie poradnictwa przez pracowników socjalnych w ramach pracy socjalnej

-         współpraca pracowników socjalnych ze szkołami w tym z pedagogiem szkolnym, policją, służbą zdrowia

-         dożywianie dzieci, pomoc wyposażeniu w artykuły szkolne, odzież

-         finansowanie wypoczynku letniego

-         współorganizowanie imprez okolicznościowych dla dzieci

-         podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrażających dzieciom

-         udzielanie pomocy finansowej

-         utworzenie świetlicy środowiskowej

-         poradnictwo dla rodzin niewydolnych wychowawczo z udziałem pracowników Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

 

Realizatorzy zadań:

Samorząd lokalny, Ośrodek Pomocy Społecznej, Szkoły na terenie gminy w tym pedagog szkolny, kuratorzy sądowi i społeczni, policja, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

System pomocy na rzecz osób niepełnosprawnych , długotrwale chorych, starych.

 

Priorytetem działań podejmowanych w stosunku do osób niepełnosprawnych, długotrwale chorych, starych jest umożliwienie funkcjonowania im na każdej płaszczyznie życia, integrowanie ze środowiskiem.

 

Cel strategiczny.

Wspieranie osób niepełnosprawnych, długotrwale chorych i ich rodzin, umożliwienie funkcjonowania w środowisku zamieszkania.

 

Zadania:

-         rozwój pracy socjalnej na rzecz osób niepełnosprawnych, długotrwale chorych, starych oraz ich rodzi

-         współpraca pracowników socjalnych ze służbą zdrowia, zespołem ds. orzekania o niepełnosprawności, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie

-         pomoc w zorganizowaniu sprzętu ortopedycznego przy współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie

-         poradnictwo i informacja o instytucjach pomocowych

-         świadczenie usług opiekuńczych

-         kierowanie do domów pomocy społecznej w przypadku braku możliwości zapewnienia usług w środowisku

-         aktywizacja rodzin na rzecz zapewnienia opieki najbliższym

-         wsparcie finansowe

 

Realizatorzy:

Samorząd lokalny, Ośrodek Pomocy Społecznej, służba zdrowia, zespół ds. orzekania o niepełnosprawności, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

 

System wsparcia rodzin i osób z problemem alkoholowym.

 

Priorytetem działań podejmowanych w kierunku wsparcia rodzin i osób z problemem alkoholowym jest dostępność terapii uzależnionych i współuzależnionych oraz ochrona i bezpieczeństwo dzieci.

 

Cel strategiczny.

Dążenie do zmniejszania ilości i dolegliwości zaburzeń życia rodzinnego spowodowanych alkoholem.

 

Zadania:

-         promowanie stylu życia bez alkoholu /plakaty ulotki/

-         wpływ na konsumpcję alkoholu w miejscach publicznych – sklepach / częste kontrole i sankcje dla sprzedających/

-         zorganizowanie wśród sprzedających alkohol akcji „alkohol-sprzedaż nieletnim zabroniona”

-         organizowanie w szkołach pogadanek na temat szkodliwości spożycia alkoholu i konsekwencji

-         dostępność terapii dla uzależnionych i współuzależnionych

-         uaktywnienie działalności zespołów ds. rozmów z osobami nadużywającymi alkohol i powodującymi zakłócenia w funkcjonowaniu rodziny, wprowadzenie procedury Niebieskiej Karty

-         doposażwnie Punktu Konsultacyjnego dla osób korzystających z terapii

-         adresowanie programów edukacyjnych i organizowanie imprez dla dzieci w szkole

-         ustawiczne szkolenia dla osób zajmujących się tą problematyką szczególnie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i osób prowadzących obsługę administracyjną

-         pomoc materialna dla rodzin w tym finansowanie wypoczynku profilatycznego dla dzieci

 

Realizatorzy:

Samorząd lokalny, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Urząd Gminy, policja, szkoły na terenie gminy, Ośrodek Pomocy Społecznej, służba zdrowia.

 

Polityka społeczna prowadzona przez samorząd lokalny ma na celu pomoc ludziom biednym, ludziom którzy z różnych przyczyn, często losowych nie radzą sobie w życiu.

W trakcie realizacji Strategii nie można zapomnieć o patologiach społecznych, które to dotyczą także naszego społeczeństwa.

Skuteczność tych działań będzie możliwa przy udziale i zaangażowaniu innych instytucji funkcjonujących w naszym środowisku, są to :

-         Ośrodek Pomocy Społecznej

-         Urząd Gminy

-         Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej

-         Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu

-         Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sandomierzu

-         Posterunek Policji w Wilczycach

-         Szkoła Podstawowa w Wilczycach

-         Szkoła Podstawowa w Darominie

-         Szkoła Podstawowa w Radoszkach

-         Gimnazjum w Wilczycach

-         Zespół Szkół w Łukawie

Projekt Strategii został opracowany przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach we współpracy z w/w instytucjami.

 

Jesteś tutaj: Start Starategie i Programy Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wilczyce na lata 2008 – 2015.